Raaseporin turma-autoa kuljettanut varusmies syytteessä – nuori mies ei halua tulla kuulluksi oikeudessa, kuunteli pää painuksissa syyttäjän kuvausta onnettomuudesta

Raaseporin varusmiesturma (2)
Julkaistu 09.09.2019 10:26
Toimittajan kuva

Tiia Palmén

tiia.palmen@mtv.fi

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa Tammisaaressa alkoi tänään aamulla kahden vuoden takaisen Raaseporin tasoristeysonnettomuuden käsittely.

Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui, kun Puolustusvoimien kuorma-auto ja VR:n kiskobussi törmäsivät lokakuun lopussa 2017 Tammisaaren eteläpuolella Skogbyn tasoristeyksessä.

Puolustusvoimien kuorma-autoa ajanutta nuorta miestä syytetään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta ja palvelusrikoksesta.

Nuori mies saapui rauhallisena perheensä kanssa oikeuteen ja istui hiljaa paikoilleen oikeussalissa. Hän kiistää syytteet.

– Päämieheni ei ole toiminut tuottamuksellisesti, eikä hän ole tuottamuksellaan aiheuttanut tätä onnettomuutta. Tässä oikeudenkäynnissä on keskeisesti kyse tuottamuksellisuudesta, mutta tämä ei ole tuottamuksellinen teko, nuorukaisen asianajaja Mikko Puhakka sanoi oikeudessa.

"Kyse oli tapaturmasta"

Puolustuksen mukaan kyse oli tapaturmasta, ja sellaisena sitä on käsiteltävä, eikä tuottamuksellisena ja rangaistavana tekona.

Oikeus tekee myöhemmin tänään katselmuksen paikan päälle tasoristeyksen luo, missä turma tapahtui.

Oikeudenkäyntiin on varattu kaksi päivää.

Syytetty nuori mies ei halua itse tulla kuulluksi oikeudessa. Syyttäjä on pyytänyt todistajiksi kuljettajan vieressä ohjaamossa istuneet kaksi varusmiestä.

Autossa oli kaiken kaikkiaan kahdeksan varusmiestä. Turmassa kuolleet kolme varusmiestä istuivat kuorma-auton ohjaamon takana sijainneella, turvakehikolla varustetulla lavalla.

Junan kuljettaja yritti varoittaa

Tasoristeysturma tapahtui lokakuun 26. päivän aamulla kahdeksan aikaan vuonna 2017.

Varusmiehet olivat turma-aikaan matkalla Syndalenin harjoitusalueelle viiden Puolustusvoimien kuorma-auton letkassa. Turma-auto oli jonossa ensimmäisenä.

– Kuorma-auto lähestyi hitaasti tasoristeystä. Juna yritti varoittaa autoa äänin ja valoin ja kuljettaja yritti jarruttaa. Junan kuljettaja kertoi uskoneensa, että maastoauton kuljettaja jarruttaa ennen tasoristeystä, koska se lähestyi risteystä niin hitaasti, syyttäjä Marianna Semi kertoi oikeudessa.

VR:n kiskobussin nopeus törmäyshetkellä oli alle 110 kilometriä tunnissa. Puolustusvoimien kuorma-auton nopeus oli alle 20 kilometriä tunnissa.

Erittäin huono sää

Kyseisessä Skogbyn tasoristeyksessä ei ole varoitusvaloja eikä puomeja.

– Se on käsittääkseni yksi Suomen vaarallisimmista tasoristeyksistä, syyttäjä sanoi.

Sääolosuhteet olivat onnettomuuden aikaan erittäin huonot. Aamu oli valkenemassa, mutta taivaalta satoi lumensekaista räntää ja erittäin huonosta ajokelistä oli annettu varoitus.

Puolustusvoimien kuorma-auto tuhoutui turmassa täysin.

Syytetty varusmies painoi oikeudessa päänsä alas ja sulki silmänsä, kun syyttäjä kuvaili onnettomuutta ja sen olosuhteita. Hänelle oli silminnähden vaikea kuunnella tapahtumankuvausta.

Kansalainen otti yhteyttä syyttäjään

Asiassa oli jo tehty päätös syyttämättä jättämisestä, mutta apulaisvaltakunnansyyttäjä määräsi syytteen nostettavaksi, koska katsoi, että kuljettajalla olisi tilanteessa ollut mahdollisuus toimia varovaisemmin.

Juttua oikeudessa ajavan kihlakunnansyyttäjä Marianna Semin mukaan asiat etenivät niin, että kansalainen kirjoitti valtakunnansyyttäjänvirastoon ja ihmetteli miksi syytteitä ei nostettu, kun kuljettajalla on kuitenkin velvollisuus varmistua siitä, että junaraide voidaan ylittää turvallisesti.

Semin mukaan päätöksen tehnyt syyttäjä perusteli päätöksensä, mutta apulaisvaltakunnansyyttäjä päätti, että asiassa on nostettava syyte. Semi määrättiin ajamaan syytettä oikeudessa.

Tuoreimmat aiheesta

Raaseporin tasoristeysturma