Raha ratkaisee! Mainoskuvien seksikkyys paljastaa valloillaan olevan rahatilanteen

Oletko koskaan pannut merkille esimerkiksi naistenlehtiä selatessasi, millaiset naishahmot ovatkaan nyt muotia? Ovatko naiset itsenäisiä ja tuimia, vai kenties kilttejä ja viattomia?

Tiesitkö, että trendit muuttuvat myös taloussuhdanteiden mukana? Talouden nousukaudet ja laskukaudet vaikuttavat huomattavasti kulutukseen ja muotiin, kuten myös mainoksiin.

Kun yleisesti taloudessa menee hyvin, ilmapiiri on innostunut ja tulevaisuuteen suuntautunut. Silloin otetaan riskejä ja ollaan uskaliaita.

Taantuman aikaan yleinen ilmapiiri varovainen ja pelokas. Silloin haikaillaan menneitä ja ollaan turvallisuushakuisia. Tuotteetkin ovat nostalgisia, luonnonläheisiä, pehmeitä.

Tämä näkyy myös kauneusmainonnassa.

– Nousukautena itsekkäät, kovat dominat ja diivat ovat muotia. Meininki on muutoinkin kova-arvoista mainoksissa ja merkeissä. Hajuvesien nimiä ovat ”Poison”, ”Obsession” – meininki on hyvin ökymäistä, markkinointisemiootikko ja tutkija Vaula Norrena kertoo.

– Laskukautena palataan arkiseen, nostalgiseen ja vanhanaikaiseen. Ollaan kilttejä, herkkiä, luonnollisia naapurintyttöjä. Ollaan aitoja, meikkaamattomia. Silloin yksinkertaisuus on ihanne.

Toki nämä mainoskasvot näkyvät myös samaan aikaan, sillä ihmiset nauttivat leikitellä näillä rooleilla itse. Illalla voi olla domina, päivällä kiltti naapurintyttö.

Esimerkkejä: Nousukauden ökykaunottaret

Astetta arkisemmat naiset

spl1217550_001

spl845008_001

Lähde: Kauneusseminaari 2016, Semiotiikka.com

Lue myös:

    Uusimmat