Rahapelien markkinoinnin valvontaa tehostetaan – laittomilla rahapelimainoksilla mainostetaan varsinkin erityisen haitallisia rahapelejä

8:17img
Huomenta Suomessa keskusteltiin rahapeliongelmista maaliskuussa.
Julkaistu 23.05.2019 14:01

MTV UUTISET – STT

Poliisihallitus ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertovat tehostavansa yhteistyötä televisiossa ja radiossa esitettävän rahapelimarkkinoinnin valvonnassa.

Nykylain mukaan ainoastaan Veikkaus voi panna toimeen ja markkinoida rahapelejä Suomessa. Muu rahapelien markkinointi on kielletty, kun se tapahtuu Suomessa tai on suunnattu Suomessa asuville kuluttajille.

Markkinointikielto koskee rahapelien toimeenpanijan lisäksi myös televisio- ja radiokanavia, jotka eivät saa esittää esimerkiksi ulkomaalaisia rahapelituotteita markkinoivia ohjelmia tai mainoksia.

–  Sen lisäksi, että muiden kuin yksinoikeusyhtiön markkinointi on lähtökohtaisesti lainvastaista, se on lähes yksinomaan erityistä haittaa aiheuttavien rahapelien markkinointia, sanoo Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Saaramia Varvio.

Jos tv- tai radiotoimija rikkoo toistuvasti rahapelien markkinointikieltoa, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi peruuttaa yrityksen ohjelmistotoimiluvan. 

Lue myös: Netissä tapahtuvan rahapelaamisen suosio kasvaa, myös suurten pelivelkojen määrässä kasvua – jopa avioero voi laukaista peliongelman: "Joku voi etsiä pakopaikkaa pelaamisesta"

Tuoreimmat aiheesta

Rahapelit