Kimi Räikkösen Meksikon GP:n aika-ajoissa kohtaama ongelma rengaspaineanturien kanssa on varsin merkittävä haitta, kertoo C Moren tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.
MAINOS
Meksikon F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Meksikon GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 20.00!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Räikkönen joutui tekemään ratkaisevat aika-ajovetonsa ilman sensorien tarjoamaa tietoa renkaiden lämpötilasta, kun tiimi kertoi hänelle radiossa kaikkien anturien pimentyneen.
Kuskien on lämmitettävä kuminsa erittäin tarkasti maksimaalisen toimintakyvyn takaamiseksi. Oikarinen kertoo kuskien tarkkailevan lämmittelykierroksella renkaidensa tilannetta kojelaudan näytöstä.
– Jos hän ei näe sitä, niin hän ei oikeastaan tiedä, missä ollaan menossa ja pitäisikö renkaita lämmittää enemmän vai vähemmän, Oikarinen kertoo.
– Se aiheuttaa siihen epävarmuutta, koska kuskit ovat nykyään tottuneet siihen, että ajetaan aika paljon datan perusteella. Jos et tiedä, ovatko renkaat kohdillaan, se on sellaista hakuammuntaa, hän jatkaa.
Anturit sijaitsevat vanteissa ja ovat jokaisella tiimillä kuta kuinkin samanlaiset. Näin ollen kyse tuskin on uudesta epäonnistumisesta Ferrarin pienten luotettavuusongelmien sarjassa.
Räikkönen jäi paalupaikalle ajaneesta Ferrarin tallikaveristaan Sebastian Vettelistä reilut seitsemän kymmenystä ja lähtee sunnuntai-illan kisaan viidennestä lähtöruudusta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.