Kimi Räikkönen lähtee Britannian F1-kisaan kolmannesta ruudusta, mutta konkarilla on tänään äärimmäisen hyvä voittosauma.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
huomenna Silverstone!Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Hukkasiko Kimi Räikkönen paalupaikan pieneen ajovirheeseen? "Siinä meni aikaa"
Räikkösen edelle aika-ajossa ehtivät Mercedeksen Lewis Hamilton ja tallikaveri Sebastian Vettel. Iltapäivän kisaan Räikkönen tarvitsee samanlaisen hyökkäyksen kuin viikko sitten Itävallassa: tuolloin hän ohitti lähdössä Valtteri Bottaksen ja haastoi kolmosmutkasta Hamiltonin kärkipaikkaa. Lopulta Räikkönen putosi kaksi sijaa, mutta taisteli ruutulipulle kisan kakkosena.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen näkee, että Räikkösellä on todella hyvät mahdollisuudet tänään Silverstonessa. Hänellä on etu molempiin edeltä lähteviin verrattuna.
– Kimihän olisi ollut paalulla ilman keskisektorin virhettä. Vauhti on hyvää ja hän on fyysisesti kovassa tikissä. Tallikaverilla on ollut niskaongelmia, ja jos ne vaivaavat, niin Kimihän ampuu saman tien ohi, Oikarinen sanoo.
Hamiltonia ja Mercedestä vastaan Räikkönen taistelee paremmalla rengashallinnalla, joka nousee todennäköisesti todella suureen rooliin tämän päivän kuumassa kisassa.
– Ferrarin rengaskestolla ja vauhdilla niin miksei, Kimillä on realistinen mahdollisuus haastaa kisan voitosta.
Mutta yksi asia pitää korjata. Räikkönen on menettänyt lähes joka kisassa sijoituksia ensimmäisellä kierroksella, eikä ole ainakaan pystynyt nousemaan sijoituksia. Sen jälkeen kisa on mennyt usein perässä ajeluksi, kun ohittaminen on nykyautoilla niin vaikeaa.
– Kimi on ajanut hyvin ja ottanut palkintosijoja, mutta nyt vain se ensimmäinen kierros tikkiin. Itävallassa ensimmäiset kaksi mutkaa olivat mahtavaa ajamista, nyt vain koko ensimmäinen kierros hyvin, heti aggressiivisesti mukaan ja siitä sitten vain menoksi, Oikarinen kannustaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Entä Valtteri?
Valtteri Bottas jäi aika-ajossa sivurooliin. Hän jäi kärkinelikosta ainoana selvästi kauemmas, mutta sekin selittyi selkeällä ajovirheellä.
– Sen Valtteri pystyy paikkaamaan. Tietysti nelosruutu on vähän kaukana ja näiden muiden huippujen takana, muttei se tekemätön paikka ole. Oleellista on, miten hyvin hän pystyy ajamaan kisan hajottamatta renkaita. Riski on se, että jäädään liikenteeseen ja joudutaan ajamaan nopeita mutkia Ferrareiden perässä. Se voi syödä rengasta rotan lailla ja se olisi vaikea paikka. Lähtöruutu aiheuttaa Valtterille suurimmat haasteet, Oikarinen linjaa.
Ferrari karkasi Itävallassa kymmenen pisteen etumatkalle valmistajien MM-sarjassa, kun molemmat Mersut jäivät tien poskeen. Kumpikin talli tähtää huomenna ehdottomasti täyteen 43 pisteen pottiin.
– Mutta pystyykö siihen kumpikaan? Kuka vaan neljän kärjestä voi olla siellä palkintopallin ykköspaikalla. Ennustaminen on vaikeaa. Edellisessä kisassa tuntui, että tässä on lähtöjärjestys ja pojat lähtevät matkan, mutta parin kierroksen jälkeen tilanne oli ihan erilainen, Oikarinen muistuttaa.