C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen uskoo vahvasti Sebastian Vettelin voittoon Unkarin GP:ssä.
Ferrari osoitti aika-ajossa, että auto toimii Hungaroringin radalla odotetun hyvin, kun Vettel ja Kimi Räikkönen ajoivat kahteen ensimmäiseen lähtöruutuun. Mercedes on askeleen perässä, Valtteri Bottas oli aika-ajon kolmas ja Lewis Hamilton neljäs.
MAINOS
Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Vettelin MM-johto ennen Hamiltonia on enää yksi piste. Räikkönen on jäänyt MM-taistosta jo kauas.
– Jos Ferrarin on mahdollista pelata kisa niin, että Vettel olisi ykkönen ja Räikkönen kakkonen, niin sehän olisi täydellinen tulos Ferrarille. Vielä jos Bottas pysyisi kolmantena, niin sen parempaa tulosta Ferrari ei voisi toivoa, Oikarinen sanoo.
Spekulaatioissa on ollut jo jonkin aikaa se, että käytetäänkö Räikköstä Vettelin apuna. Oikarisen mielestä ajatus ei kanna pitkälle.
– Edelliset kisat ovat osoittaneet, ettei voi luottaa siihen, että blokattaisiin Mercedeksiä Kimin avulla, vaan Kiminkin pitää ajaa täysillä ja kova kisa. Jos jotain tapahtuu kisan loppupuolella, Kimin pitää olla mahdollisimman kaukana Mersu-kuljettajista. Sen takia Ferrarilla ei voida tuijottaa pelkästään Vettelin kisaa ja jättää Kimiä oman onnensa nojaan, vaan pitää yrittää tosissaan kahdella autolla hyvää tulosta.
Ja juuri se voi avata Räikköselle paikkoja, etenkin jos Vettelillä on vähänkin vaikeuksia.
– On todennäköistä, että Vettel voittaa kisan, mutta kyllä Kimillä on yllätysmahdollisuus, jos Vettelillä on jotain ongelmia, tai vaikka startissa tai varikkokäynneillä tapahtuu jotain.
Ferrari oli aika-ajossa niskan päällä, mutta harjoitusten perusteella pitkien vetojen ajoissa ei ollut suuria eroja. Myös Red Bull on ollut kisavauhdissa hyvä.
– Mutta Unkarin kaltaisilla radoilla paikka radalla on kaikki kaikessa. Paikka pitää pystyä ottamaan, vaikka olisi kuinka hyvä vauhti pitkässä vedossa, jos et ole kärjessä tai ole se, joka määrää vauhtia, on vaikea tehdä mitään. Aika-ajovauhdilla on Unkarissa suurempi merkitys kuin kisavauhdilla, Oikarinen näkee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mersu voi pysyä edellä
Hungaroringin hidas ja mutkainen rata on Ferrarin iskun paikka. Itse asiassa nyt täytyy onnistua, sillä edessä on vielä ratoja, joilla Mercedeksen vahvuudet pääsevät paremmin eriin. Oikarisen yksinkertainen selitys Ferrarin etumatkaan hitailla radoilla on se, että alusta toimii paremmin ja vetopitoa on Mercedestä enemmän; eli Mercedes ei saa tuotettua mekaanista pitoa yhtä hyvin hitailla radoilla.
Mercedeksellä on silti omat mahdollisuutensa.
– Ei voi poissulkea näitä kahta herraa, Bottasta ja Hamiltonia. Ferrari ei tarvitse kovin suuria vaikeuksia, kun nämä kaverit ovat iskemässä, Oikarinen muistuttaa.
Kärkikolmikon järjestys oli Sotshissa täysin sama kuin tämän päivän kisassa ja tuolloin Bottas pamautti paukusta kärkeen ja voitti kisan. Jos nousu alussa kärkeen onnistuisi, Bottaksella olisi mahdollisuus voittoon.
– Kovasti siinä joutuisi töitä tekemään, mutta mahdollista se on. Mersulla on riittävästi vauhtia, että jos he saavat kärkipaikan, sen pystyy pitämään radalla. Sitten tullaan taktiikkaan, miten ison undercutin pystyy tekemään ja niin edelleen, Oikarinen sanoo.
Lewis Hamilton sanoi aika-ajon jälkeen, että Ferrari menee helposti voittoon, jos ongelmia ei ilmene. Hänen tallikaverinsa Bottas on kuitenkin osoittanut kauden mittaan useaan otteeseen, että luovuttaminen missään vaiheessa ei kannata.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.