Bottakselta vaaditaan vettelmäistä tylyyttä – lähdön vaara piinaavan pitkä

AP_17189478193652
Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
Julkaistu 09.07.2017 08:31

MTV SPORT

Valtteri Bottas lähtee jahtaamaan uransa toista F1-voittoa paalupaikalta. Yksi välitön uhka on poissa, kun tallikaveri Lewis Hamilton starttaa vasta kahdeksannesta ruudusta.

Bottaksen suurin vaara on punainen, viereltä lähtevä Sebastian Vettel sekä suoraan takaa starttaava Kimi Räikkönen. C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen katsoo harjoitusten pitkien vetojen perusteella, että Bottaksella on todella hyvät voitonsaumat. Vaikka Bottas myönsi perjantaina, että uusilla nopeammilla autoilla ajaminen on enemmän veitsenterällä, on hän aina ollut Itävallassa nopea.

MAINOS

Itävallan F1-viikonloppu
C Morella!

Sunnuntai: Itävallan GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

F2-kisat: Su 11.15 
GP3-kisat: Su 10.05 

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.

– Jos Valtteri pääsee kärkeen ja karkuun, niin mikäs sen parempi. Tallikaveri on sen verran kaukana, että Hamiltonin nousu sieltä ryhmän läpi ottaa joka tapauksessa vähän aikaa ja siinä on Valtterin paikka iskeä; riittävästi nopeita kierroksia kärkeen, että voi tehdä rauhassa varikkostopin ilman ylimääräistä liikennettä. Sen jälkeen ajaa loppukisan rauhassa, siinä se resepti voitolle, Oikarinen linjaa.

Hän muistuttaa, että myös Vettelin kisavauhti oli harjoituksissa hyvää.

– Vettel pitäisi saada karistettua puolentoista sekunnin päähän. Tarvitaan sellainen "vettelmäinen" aloitus, nopea alku, nopeat ensimmäiset kierrokset ja tarpeeksi eroa, ettei Vettel pääse käyttämään avattavaa takasiipeä, Oikarinen sanoo.

Useimmilla radoilla elämä helpottuu, kun hoitaa ensimmäisen mutkan kunnialla ja pääsee porhaltamaan puhtaaseen ilmaan muiden edellä. Itävallassa homman nimi on erilainen.

– Lähdössä on ylämäkeä ja se on pikkuisen hankala, mutta ensimmäinen mutka ei ole se vaikea juttu, vaan siellä mäen päällä, kun tullaan kolmosmutkaan. Se on vaikea paikka, koska sinne ehtii ottamaan imua edellämenevistä, ja jos pitää puolustaa linjaa, joutuu menemään likaiselle puolelle. Silloin lähtö alamäkeen on vaikea. Tällä radalla kolmas ja neljäs mutka ovat niitä kriittisiä, sitten kun pääsee alamäkeen ja tulee kaksi vasuria, niin aletaan olemaan puhtaammilla vesillä, Oikarinen sanoo.

Renkaat kovilla

Mercedes on iloisena todennut, että heidän renkaidenkäyttönsä on parantunut viime kisoissa. Ferrari on edelleen hellempi renkaille, ja Itävallassa renkaille tulee kova kuormitus poikittaissuunnassa, joten se saattaa tuottaa Bottakselle harmaita hiuksia.

– Sivuttaiskiihtyvyyttä on paljon ja takarenkaan varassa ajetaan paljon. Jos balanssi on yhtään pielessä, siitä tulee hankalaa. Vaikka he ovat parantaneet, ei se ole kirkossa kuulutettua, että he hallitsisivat renkaat yhtä hyvin kuin Ferrari, Oikarinen huomauttaa.

Räikkönen ajoi perjantain harjoituksissa muista poiketen pehmeällä rengassarjalla (viikonlopun kovin seos) pitkän kisasimulaation. Oikarinen pohtii, voisiko Ferrarilla olla taktinen ässä hihassa,

– Se on mielenkiintoista, että miksi Ferrari ajatti Kimiä niin paljon softeilla. Yrittävätkö he taas jotain erilaista; ajattaa Kimillä lyhyt ultrapehmeällä ja sitten pehmeillä kisa loppuun? Jo se, että Hamilton lähtee superpehmeillä muiden ultrapehmeisiin verrattuna, tarkoittaa sitä, että hän yrittää pitkää vetoa alkuun ja sen jälkeen hirveällä hyökkäyksellä voittaa ensinnäkin Vettelin ja tietysti myös Bottaksen, Oikarinen pyörittelee.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Entä muut?

Räikkösen tappio aika-ajossa oli yli puoli sekuntia, mutta etenkin ruuhkan takia ero ei Oikarisen mielestä ollut todellinen. Räikkösenkin kisavauhti on ollut harjoituksissa lupaavaa, joten suomalaisten voittokamppailu ei ole täysin tuulesta temmattua haihattelua.

Hamiltonilta voi aina odottaa mitä vain, mutta hänellä on pahoja uhkakuvia: edeltä lähtevät Red Bullin Daniel Ricciardo ja Max Verstappen sekä ympäriltä starttaavat Force Indian Sergio Perez ja Esteban Ocon.

– Jos Hamilton jää näiden taakse jumiin ja tuhoaa eturenkaat, kun auto aliohjaa, siinä ollaan Hamiltonin kisan ratkaisukohdissa. Hamilton ei ole ollut vahvin kaveri silloin, jos jää muiden taakse jumiin. Muistamme monta kisaa viime ja tältäkin vuodelta, kun hän on ollut sijoilla kolme tai neljä, hän ei ole terävin kaveri tulemaan sieltä läpi. Hän on kaveri, joka on tottunut ajamaan kärjestä karkuun ja on siksi vähän eri tilanteessa, Oikarinen huomauttaa.

Red Bull on ollut melko vahva kotikisassaan, mutta riittääkö se sittenkään?

– Auto ei näytä järkyttävän huonolta, mutta se ei riitä kärkitallien kyytiin. Mutta jos kärkitallit mokaavat, niin Red Bull on poimimassa pisteet, kuten Ricciardo teki edellisessä kisassa, Oikarinen sanoo.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

F1