Kimi Räikkösen epäonnistunut iskuyritys superpehmeillä renkailla pakottaa Ferrarin suomalaiskuskin Azerbaidzhanin F1-kisaan muista kärkikuskeista poikkeavaan taktiikkaan.
MAINOS
Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!Lauantai: Aika-ajo klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15!
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Räikkönen teki toisenkin ajovirheen myöhemmin ja jäi aika-ajojen kuudenneksi. Paalupaikan otti hänen tallikaverinsa Sebastian Vettel ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia ja Valtteri Bottasta.
F1-kisan lähtöjärjestyksen kärkikymmenikkö lähtee sääntöjen mukaan kilpailuun niillä renkailla, joilla ovat tehneet nopeimman aikansa aika-ajojen toisessa osiossa.
LUE MYÖS: Reaktio pelasti F1-kuskit – aika-ajoissa hurja vaaratilanne tallikavereiden välillä
Ferrarin, Mercedeksen ja Red Bullin kuskit pystyivät vauhtinsa puolesta turvautumaan viikonlopun kolmesta rengasseoksesta keskimmäiseen eli superpehmeisiin renkaisiin, mutta Räikköselle kävi omalla kierroksellaan paha ajovirhe.
Räikkönen lukitsi renkaansa vaikeassa mutkassa 16, minkä vuoksi hän joutui ohjaamaan Ferrarinsa kääntöpaikalle. Samalla hänen ainoasta uudesta superpehmeästä setistään meni vasen eturengas pilalle. Näin ollen hän ei pysty lähtemään kisaan näillä renkailla.
Suomalainen palasi pikavauhtia varikolle, joutui välissä Kansainvälisen autoliiton FIA:n punnitukseen, mutta ehti vielä toisessa osiossa radalle ultrapehmeillä renkailla. Hän teki helposti jatkoon riittävän ajan.
Kärkikuskit halusivat kisastarttiin superpehmeät renkaat, koska pystyvät niillä ajamaan pidemmän matkan heti kilpailun aluksi. Räikkönen joutuu tulemaan muita aiemmin varikolle – toki tästä saattaa kisatapahtumista riippuen olla myös taktista hyötyä.