F1-testejä on aina mutkikasta arvioida, kun tallit tekevät eri asioita, mutta Jerezin neljän päivän sessio antoi osviittaa muutamiin asioihin. MTV Sport listasi mitä Jerezistä jäi käteen.
Mercedes tukevasti valtaistuimella
Pakasta vedetyllä autolla 157 kierrosta ensimmäisenä päivänä on hatunnoston arvoinen suoritus. Viime vuoden auto oli ylivertainen muihin ja uutukainen näytti saavan muista yliotteen heti kättelyssä. Pomotaso pysyi Toto Wolffin sanoilla nöyränä, mutta suljettujen ovien takana jaettiin varmasti muutama yhteinen hymy, syytä siihen oli. Todellisuutta ei voi ulkoapäin tietää, mutta Mercedeksellä lienee suorituskyvystä monta pykälää vielä piilossa. Mercedeksen voittaminen tulevalla kaudella tulee olemaan todella vaikeaa.
Ferrarin paatti kääntyy
Kimi Räikkösen kasvot ja sanat kertoivat olennaisen: uusi auto on aivan eri maasta kuin viime vuoden epäonnistuminen. Testien nopein aika ei ole olennaista ja Ferrarin esitys Jerezissä oli viime vuonnakin lupaava, mutta nyt tallissa puhaltaa selvästi uusi tuuli. Sebastian Vettel oli tyytyväinen ja Räikkönen oli tyytyväinen. Tekemistä on paljon, mutta Ferrarilla on saatu jälleen punaisesta langasta kiinni. Toisin kuin viime kaudella, Räikkösen auton etupää kääntyy taas: paluu kohti kärkeä on alkanut.
Äänestä
Kaksi erilaista kysymysmerkkiä
Williams ja Red Bull jäivät Jerezissä hieman kääntämättömiksi korteiksi, tosin täysin eri tavoin. Williams oli viime vuonna ajoittain Mercedeksen ainut haastaja, mutta MM-sarjan kolmostalli sai puuhailla Jerezissä puolihuomaamattomasti omaa ohjelmaansa. Kierrosajat ja -määrät eivät hätyytelleet kärkeä, joten huomio oli muualla. Valtteri Bottaksesta kuitenkin näki, että kaikki vaikuttaa todella hyvältä.
Red Bullilla oli puolestaan vaikeaa. Vaikka moottoritoimittaja Renault on varmasti parantanut, oli Jerezissä vielä ongelmia. ERS-järjestelmä kiusasi ja "typerä osa" riivasi. Vuosi sitten oli vielä vaikeampaa ja auto oli silti Melbournessa podium-kunnossa. Mitä mahtaa tapahtua tällä kertaa?
Muistoja karumpi McLaren-Honda
McLarenin testiavaus oli sanalla sanoen vaikea. Tallin ja moottorintoimittaja Hondan uudelleenluotu liitto ei ole satua kuten edellisellä kerralla. McLarenilta painotettiin, että kaikki tämänhetkiset ongelmat ovat pikkuvikoja ja vakuutettiin kaiken olevan kunnossa. Kierrosmäärät jäivät vähäisiksi, mutta kahtena viimeisenä päivänä kuljettajat sentään saivat ajaa pidempiä vetoja. Autoihin on laittaa sarjan eniten kisoja ajaneet kuskit Jenson Button ja Fernando Alonso, joten ajoharjoitusta ei tarvita. Vallankumoukselliseksi kuvatut suunnitteluratkaisut kuitenkin tarvitsevat todellista ajoa, joten Wokingissa vedetään pitkää päivää. Täytyy muistaa Red Bull -esimerkki vuoden takaa.
Autokoulu toimii
Toro Rosson tallipäällikkö Franz Tost sanoi, että uusi STR10 on paras auto, minkä talli on tehnyt. Oli kaikkien helpotus, että auto toimi moitteetta ja F1-historian nuorin kuskikaksikko pääsi keräämään kallisarvoisia kilometrejä. Carlos Sainz ajoi 183 kierrosta ja Max Verstappen 170, joten pilkkalauseet autokoulusta saivat vastinetta sikäli, että 20- ja 17-vuotiaat kuskit saivat kunnolla hioa taitojaan. Molemmat tekivät ahkerasti lähtöharjoituksia ja molempien ajopäivät olivat kaikin puolin erittäin mallikkaita suorituksia.