Autoja tuodaan nyt Ruotsista kruunun edullisen kurssin ja paikallisen ylitarjonnan siivittämänä.
Pääkuvan videoRehellistäkin rehellisempi autoesittely: Jaakko myy kamalassa kunnossa olevaa Carinaansa 51 eurolla |
Suomeen tuodaan tänä vuonna ennätyksellinen määrä käytettyjä henkilöautoja ulkomailta. Autoalan julkaiseman ennusteen mukaan tuonti nousee noin 37 000 autoon. Heinäkuun loppuun mennessä autoja oli tuotu jo 20 200. Viime vuonna käytettyjä henkilö- autoja tuotiin 29 368 kappaletta.
Aiempi ennätys on vuodelta 2003, jolloin autoja tuotiin 31 944.
– Tänä vuonna noin puolet käytetyistä autoista on tuotu Ruotsista. Lähes koko kasvu johtuu tästä Ruotsin tuonnin kasvusta, kertoo erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen Tietokeskuksesta.
Kalenojan mukaan tuontia vauhdittaa Ruotsin kruunun edullinen kurssi suhteessa euroon.
– Lisäksi Ruotsissa on viime vuosina myyty erittäin paljon uusia autoja. Autoja vapautuu runsaasti myös leasingista, ja käytetyistä autoista on siellä ylitarjontaa. Autoja viedään Ruotsista muuallekin kuin Suomeen, Kalenoja kertoo.
Ruotsissa rekisteröitiin viime vuonna ennätyksellisen paljon uusia autoja, lähes 380 000 kappaletta. Samaan aikaan Suomessa henkilö- autoja ensirekisteröitiin alle 119 000 kappaletta.
Ruotsin käytettyjen autojen valikoima sopii myös suomalaisten makuun. Volvo ja Volkswagen ovat ruotsalaisten suosikkeja.
Ruotsissa myydään uutena runsaasti myös saksalaisia premiumautoja Audia, BMW:tä ja Mercedes-Benziä. Suomessa nämä merkit eivät ole kaikkein myydyimpiä uusia autoja, mutta toisaalta käytettynä erittäin kysyttyjä. Aiempina vuosina suosituimpia tuontiautoja ovatkin olleet esimerkiksi Mercedes-Benz, BMW ja Volvo.
Myös ruotsalaisautojen varustetaso vastaa varsin hyvin suomalaisten vaatimuksia.
Ruotsi meni tuontimaana ensimmäisen kerran Saksan ohi viime vuoden joulukuussa.
– Saksan tuonti on hieman vähentynyt viime vuosina. Sen osuus tänä vuonna tuoduista käytetyistä on noin kolmannes, Kalenoja kertoo.
Käytettynä tuotujen autojen keski-ikä on noin yhdeksän vuotta. Ruotsista tuodaan hieman uudempia autoja, niiden keski-ikä on noin kahdeksan vuotta.
– Pääosa autoista, noin 60 prosenttia, on dieselkäyttöisiä. Tuonti- autojen verotusarvo on keskimäärin noin 20 000 euroa ja keskimääräinen autovero noin 5 000 euroa.
Käytettyjä autoja myyvän Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski huomauttaa, että kun yritys tuo Suomeen käytettyjä arvonlisäverollisia autoja, se maksaa niistä myös arvonlisäveron Suomeen. Kalliokosken mukaan Suomeen tuoduista käytetyistä autoista autoliikkeet tuovat 52 prosenttia ja yksityishenkilöt 42 prosenttia.