Rajavartiolaitos käyttää kesän aikana Euroopan meriturvallisuusviraston hallinnoimia jättimäisiä kauko-ohjattavia ilma-aluksia.
Noin 200 kiloa painavat ja pystysuoraan nousuun ja laskuun pystyvät Schiebel Aircraftin valmistamat RPAS-dronet tulevat olemaan osa Rajavartiolaitoksen merellisten hallintoyksiköiden rannikkovartiostotoimintoja Itämerellä.
Toimintoihin kuuluu rajojenvalvonta, meriturvallisuus, merenkulun turvatoimet, meripelastus, kalastuksen valvonta, tullivalvonta sekä yleinen lainvalvonta ja meriympäristön suojelu.
RPAS-drone on droneksi suurikokoinen ja se toimii polttomoottorilla. Se pitää myös kovempaa ääntä kuin tavalliset lennokit.
Laitetta operoidaan Suomenlahden merivartioston Hangon merivartioaseman alueelta.
"Pitkäkestoisena lentona hyvä lisäapu"
Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja, komentaja Mikko Simola kertoo, että Rajavartiolaitos kokeili vastaavan laitteen käyttöä jo viime vuonna hyvin tuloksin.
– Tämä on perustunut Euroopan meriturvallisuusviraston EMSA:n mahdollistamaan toimintaan. He hallinnoivat RPAS-koneita ja tarjoavat niitä sitten eri EU-jäsenmaiden käyttöön hakemuksesta. Näin ollen olemme hyödyntäneet tätä mahdollisuutta rajavartiolaitoksen toimesta ja käytämme nyt sitä Itämeren olosuhteissa niin Suomenlahdella kuin Hangon länsipuolella, Simola kertoo.
Simola korostaa, että RPAS-kalustolla ei voida korvata Rajavartiolaitoksen miehitettyjä ilma-aluksia.
– Ne täydentävät suorituskykyä. Ensisijaisesti näillä pyritään parantamaan tilannetietoisuutta merialueilla ja hyödyntämään paitsi tilannekuvan parantamiseen myös laaja-alaisesti meripelastus ja meriturvallisuustehtäviin sekä ympäristövahinkojen torjuntaan. Se on pitkäkestoisena, useamman tunnit kestävänä lentona hyvä lisäapu. Innolla odotamme käyttöä.