Rajavartiolaitos on valinnut kahden uuden monitoimilentokoneensa toimittajaksi yhdysvaltalaisen Sierra Nevada Corporationin.
Asiasta kerrottiin Rajavartiolaitoksen tiedotustilaisuudessa tänään torstaina pian hankintasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.
Koneet perustuvat kanadalaisiin Bombardier Challenger 650 -liikesuihkukoneisiin, jotka muokataan Rajavartiolaitoksen tarpeisiin soveltuviksi.
Samalla Rajavartiolaitos siirtyy potkuriturbiinikoneista suihkukoneaikaan.
Rajavartiolaitoksen mukaan vuonna 2026 ja -27 käyttöön saatavat uudet koneet lisäävät merkittävästi suorituskykyä raja- ja meriturvallisuustehtävissä.
– Rajavartiolaitos saa hyvin suorituskykyiset ja luotettavat valvontalentokoneet 30 vuodeksi. Meidän tietojemme mukaan ei ole vastaavankaltaista valvontakonetta, jossa olisi yhtä monipuoliset sensorit, kehui koneiden hankintaprosessin (MVX) johtaja, prikaatikenraali Jari Tolppanen.
Uudet koneet korvaavat Rajavartiolaitosta vuodesta 1995 palvelleet kaksi Dornier 228 -valvontakonetta, joiden käyttöikää on venytetty hiljattain tehtyjen välttämättömien päivitysten avulla vuoteen 2028 saakka.
Tolppasen mukaan uudet koneet saadaan hankittua eduskunnan vuonna 2022 myöntämän 163 miljoonan euron määrärahan puitteissa.
Samana vuonna myös koko MVX-hankkeen alkuperäiset suoristuskykyvaatimukset päivitettiin Venäjän Ukrainaan tekemän laajamittaisen hyökkäyksen jälkeen.
Uudet koneet palvelevat eri viranomaisten yhteistyötä.
Niihin tulee myös Puolustusvoimien järjestelmiä, joiden tarkoitus on MVX-hankkeen päällikön, everstiluutnantti Kenneth Rosenqvistin mukaan varmistaa koneiden tuottaman informaation sujuva siirtymien sekä Puolustusvoimien että Rajavartiolaitoksen tilannekuva- ja johtamisjärjestelmiin.
Kyky myös radiotekniseen valvontaan
Tärkeimmän eli valvontatehtävän lisäksi uusien koneiden matkustamot voidaan muokata myös sairaankuljetustehtäviin tai henkilökuljetukseen, jolloin koneeseen mahtuu enimmillään 10 matkustajaa.
Koneesta voidaan myös pudottaa mereen esimerkiksi pelastuslautta tai poijuja.
Valvontatehtävän osalta minimitavoitteena oli Rosenqvistin mukaan korvata kaikki ne kyvyt, mitä myös vanhemmissa Dorniereissa oli.
Näin on tapahtunutkin, mutta teknologian kehittymisen myötä kaikki sensorit, kuten sivukulma- ja merivalvontatutkat tai kamerat, ovat aiempaa parempia.
Esimerkiksi optisten sensoreiden osalta hypätään yhden sukupolven yli, Rosenqvist kertoo.
Myös jotain uutta on tulossa, nimittäin radioteknisen valvonnan sensorit.
–Niillä kyetään havaitsemaan, paikantamaan ja seuraamaan erilaisia radiolähettimiä ja tutkalähetteitä, Rosenqvist kertoi.
Valtioneuvosto esittikin torstaina lakimuutoksia, jotka laajentavat Rajavartiolaitoksen teknisen valvonnan käyttöaluetta ja antavat sille myös valtuuden suorittaa radioteknistä valvontaa.
Sitä voidaan jatkossa suorittaa muun muassa valtakunnanrajan läheisyydessä, merialueella, rannikolla, ilmatilassa, rajanylityspaikoilla ja niiden välittömässä läheisyydessä.
Rajavartiolaitoksen esikunnan raja- ja meriosaston päällikkö, kenraalimajuri Matti Sarasmaa korosti, ettei Rajavartiolaitos ole jatkossakaan tiedusteluviranomainen, mutta tiedon tarve on silti suuri.
– Tiedusteluviranomaiset tietysti tarjoavat meille tietoa, mutta Rajavartiolaitos ei voi nojautua pelkästään toisten tuottamaan tietoon. Tämä on ollut sellainen punainen lanka erityisesti viime aikoina, joka on opittu, että pitää olla myös oma kyky luoda ja pitää yllä tilannekuvaa, Sarasmaa sanoi.
"Enemmän rahaa kuin koskaan aiemmin"
Parempien sensoreiden lisäksi siirtyminen suihkukoneaikaan tuo suorituskykyyn merkittäviä parannuksia.
Bombardier-koneen toimintamatka on yli 5 500 kilometriä, maksiminopeus yli 830 kilometriä tunnissa ja yhtäjaksoinen toiminta-aika yli kahdeksan tuntia.
– On kyky siirtyä nopeammin ja kauemmas sekä olla kohdealueella huomattavasti pidempään. Nykyisetkin tehtävät vaatisivat pidempää paikallaoloa, Rosenqvist kertoo.
Uusien valvontakoneiden tukikohta sijaitsee Dorniereiden tapaan Turussa, mihin valmistuvat kesällä 2026 uudet toimitilat sekä koneita että henkilöstöä varten. Uudet koneet maalataan sinivalkoisiksi, ja ne saavat rekisteritunnuksikseen OH-MVX ja OH-MVY.
Prikaatikenraali Tolppanen kehui tiedotustilaisuudessa vuolaasti uusien koneiden toimittajaksi valikoituneen Sierra Nevada Corporationin (SNC) asennetta.
– SNC erottui tarjouskilpailun aikana erityisesti siksi, että heillä oli alusta alkaen aito pyrkimys ymmärtää Rajavartiolaitoksen tarpeita ja he olivat hyvin joustavia muokkaamaan omaa tarjoustaan, Tolppanen kertoi.
Kenraalimajuri Sarasmaa antoi puolestaan tunnustusta Suomen päättäjille, jota ovat ottaneet turvallisuustilanteen muutoksen vakavasti myös rajaturvallisuuden osalta.
– Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käytössä suorituskykyjen parantamiseen ja kyvykkyyksiin enemmän rahaa kuin koskaan sen historian aikana on ollut. Suomi ei tule olemaan näiden kehityshankkeiden jälkeen missään nimessä heikoin lenkki, vaan yksi vahvimmista ulkorajavaltioista, Sarasmaa sanoi.