Ruotsin MM-rallin kolmannella erikoiskokeella nähtiin perjantaina vaaratilanne, kun penkkaan rajusti ajanut ja hidastamaan joutunut Hyundain Ott Tänak oli jäädä takaa tulevan M-Sportin Adrien Fourmauxin jyräämäksi. MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko peräänkuulutti kilpailujärjestäjän vastuuta vastaavien tilanteiden ehkäisemiseksi jatkossa.
Ruotsin MM-ralli on käynnistynyt perjantain osalta vaikeissa olosuhteissa. Lunta on paljon, vettä lankeaa taivaalta ja näkymä tuulilasista on sumuinen. Tahkon mukaan EK3:n vilkkaat tapahtumat – Tänak-Fourmaux mukaan lukien – eivät kuitenkaan johtuneet olosuhteista.
– Tänak ajoi itse ylikovaa ja täräytti keulansa hankeen. Selkeä ajovirhe. Ilmeisesti jäähdytin hajosi siinä yhteydessä. He yrittivät jatkaa hybridimoottorilla maaliin, mutta vauhti hyytyi koko ajan, eihän se sähkömoottorilla kovin kovaa kuljekaan, Tahko kuvaili.
– Fourmauxista näki vielä maalissakin, että hän oli selvästi pelästynyt. Ja miksi ei olisi? Kyllä minäkin pelästyisin tuollaisessa tilanteessa.
Tahko ennakoi heti Tänakin kolhun jälkeen, että edessä saattaa olla vaaratilanne.
– Se vauhtiero on aika iso, jos toinen ajaa sähkömoottorilla ja toinen tulee kaasu pohjassa täysiä. Sitten se kohtaaminen tapahtui, onneksi Tänak ehti vähän vetää sivuun ja Fourmaux reagoida toiseen suuntaan. Vauhtiero kohtaamispaikassa oli pelottavan iso.
2:46
Vastaavia tilanteita on nähty aiemminkin, jos esimerkiksi kuljettajan rengas on tyhjentynyt. Hybridimoottorit ovat tuoneet mukanaan myös uuden muuttujan.
– Jos ei olisi ollut hybridiä, Tänak ei olisi lähtenyt risteyksestä jatkamaan nähtyään vesien tulevan ulos jäähdyttimestä. Hybridi on mahdollistanut sen, että voidaan viimeisillä voimilla raahautua pätkällä eteenpäin.
– Autoissa on hienot varoitusjärjestelmät, joihin tulee punaista lippua ja muita erinäköisiä varoituksia. Tuollaisista tilanteista pitäisi saada takana tulevalle autolle ehdottomasti tietoa.
Tahkon mukaan vastuu pitäisi olla kilpailujärjestäjällä, jonka tulisi kehittää autojen sisälle kohdistettavaa viestintää.
– Nimenomaan kilpailunjärjestäjä on kieltänyt tiimejä olemasta erikoiskokeen aikana autoon yhteydessä. Kaikissa autoissa on kuitenkin selvästi järjestäjän näyttö, joka vilkkuu punaisena, jos esimerkiksi pätkä on seis. Kyllä sinne pitäisi pystyä tietoa ajamaan, Tahko mietti.
– Siinä on se hankala puoli, että jos heti laitetaan keltainen lippu, kun joku ajaa hitaammin, koko pätkä menee takaa tulevalta pilalle.
Nimenomaan Ruotsissa on Tahkon mukaan hankalaa päästä lumipenkkojen vuoksi "karkuun" takaa-ajajilta.
– Tuuria saa olla, että löytyy sellainen kohta, jossa autot mahtuvat ohittamaan toisensa. Onneksi tässä tilanteessa sitä tuuria oli, Tahko huokaisi.