Amerikkalainen lentokonevalmistaja toi markkinoille vuonna 1962 kolmimoottorisen pikkukoneen ja odotti myyvänsä niitä muutaman sata kappaletta. Koneesta tuli jättimenestys vuosikymmeniksi.
Reittilennoista viimeinen osui Iraniin, jossa Aseman Airlinesin 38-vuotias 727 päätti uransa tammikuun puolivälissä.
– Koneen kolme takana olevaa moottoria tekivät siitä kätevän ja tehokkaan, ja sen lyhyt nousukiito sopi pikkukaupunkien lyhyiden kiitoratojen kentille. Toisaalta sen toimintasäde riitti merien ylitykseen, luonnehtii lentokoneasiantuntija Murdo Morrison FlightGlobalista CNN:lle.
Boeing oli joitakin vuosia aiemmin tuonut markkinoille niinikään ikonisen 707-koneensa, josta tuli mannertenvälisen suihkukonematkailun kulmakivi. Se oli kuitenkin liian iso monille lentokentille, joiden kiitoradat olivat vielä potkurikoneaikakauden jäljiltä tynkiä. Sama ongelma vaivasi Boeingin kilpailijaa McDonnell Douglasia ja sen DC-8 -konetta.
.
Myyntimenestys
Aikana, jolloin esimerkiksi Suomen Finnair ja SAS olivat siirtyneet kaksimoottoriseen ranskalaiseen Caravelle-suihkukoneeseen, Boeing toi markkinoille 727:n. Boeingin tarkoitus oli myydä sitä noin 250 kappaletta. Markkinat aluksi empivät, mutta lopulta niitä myytiin yli 1 800. McDonnell Douglas sai vastaavan kaksimottorisen mallinsa DC-9:n myyntiin kolme vuotta myöhemmin.
– 80-luvun puolivälissä, jolloin tuotanto päättyi, tietoisuus lentometelistä johti arvosteluun kun 727:ää pidettiin liian äänekkäänä ja tehottomanakin. Lentoyhtiöt alkoivat 90-luvulla siirtyä uudempiin ja hiljaisempiin malleihin, Morrison sanoo.
– Sille avautui kuitenkin muita rooleja rahti-, yksityis- ja erikoiskoneena, Morrison jatkaa.
Arviolta 60 konetta on vielä käytössä näissä tehtävissä, esimerkiksi Britanniassa merellisten öljyvuotojen torjunnassa.
Aikoinaan Trumpinkin käytössä
Boeing 727:ään liittyy tarinoita. Vuonna 1971 eräs mies kaappasi koneen lennolla Yhdysvalloissa, teippasi koneen rahalastista nykyrajassa miljoona dollaria ja hyppäsi laskuvarjolla koneen takaosan portaiden kautta. Boeing muutti tapauksen jäkeen koneen rakennetta ja sulki takaportaat. Liittovaltion poliisi tutki tapausta vuoteen 2016 asti jolloin se lopetti tutkinnan tuloksettomana.
Takaportaat olivat myös DC-9:ssä, ja ne helpottivat muun muassa Finnairin käytössä koneen purkua ja lastausta maaseutukentillä.
Boeing 727 -malli oli myös nykyisen presidentti Donald Trumpin yksityiskone 2000-luvun alkuvuosina, ennen kun Trump siirtyi isompaan ja nykyaikaisempaan 757-malliin 2009. Nykyäänhän Trump käyttää 747-malliin pohjautuvaa presidentin erikoiskonetta jota kutsutaan Air Force One:ksi presidentin ollessa kyydissä.