Boeingin Via Dolorosa jatkuu: Pahasti myöhästyneen 777X-koneen tärkeässä osassa murtumia, koelennot jäihin

Boeingin Via Dolorosa eli kärsimysten tie jatkuu. Yhtiö kertoo jälleen uudesta viiveestä uuden Boeing 777X-lentokoneen valmistumisessa. Koneperheen on tarkoitus olla yhtiön uusi lippulaivamalli, mutta tilanne näyttää pahalta.

Aiheesta uutisoivat muun muassa CNN ja Simple Flying -sivusto. Boeing on joutunut keskeyttämään koelennot kehitysohjelmassa olevilla koneilla, koska koelentojen jälkeisissä tarkastuksissa on löydetty murtumia koneen moottorin ja siiven väliseen kiinnitykseen liittyvässä eräässä osassa. 

Boeing kertoo jatkavansa koelentoja neljällä testikoneyksilöllä sitten, kun on siihen valmis.

Jo valmiiksi pahasti myöhässä oleva 777X on tuore versio yhtiön supersuositusta kaksimoottorisesta 777-sarjasta. Ensimmäisen kerran konetyyppi tuli käyttöön vuonna 1995, ja siitä on tehty useita eri malleja vuosien varrella.

Konetyyppiä käytetään etenkin mannertenvälisillä pitkillä lennoilla ja suosituilla reiteillä.

Edeltäjiinsä verrattuna päivitetyssä mallissa on muun muassa aiempia malleja kehittyneemmät siivet, uudet polttoainetehokkaammat moottorit sekä leveämpi matkustamo.

Koneen yksi erityispiirre ovat taittuvat siipien kärjet, joiden avulla kone voi käyttää aiempien 777-koneiden kokoluokalle sopivia "parkkipaikkoja" lentoasemilla. 

Taittuvia siipiä on aiemmin käytetty lähinnä sotilaskoneissa, ei jättikokoisissa laajarunkoisissa matkustajakoneissa.

Uusi 777X teki ensilentonsa talvella 2020 ja useiden myöhästymisten jälkeen koneen toimitusten on ollut määrä alkaa vuonna 2026. Testiohjelman aikana havaitut ongelmat voivat kuitenkin viivyttää koneen tuotantoa entisestään.

Alun perin kovan onnen koneen oli määrä tulla kaupalliseen käyttöön jo vuonna 2020.

Päätähuimaavat tappiot

Boeing on ollut viime vuodet jatkuvassa paineessa ja syynissä. 737 MAX -koneiden putoamiset, raportit erilaisista laatuongelmista sekä yhtiön sisältä kantautuneet paljastukset ongelmista ovat johtaneet viranomaistutkintoihin ja yhtiön maineen ryvettymiseen.

737 MAX -koneet olivat maailmanlaajuisessa lentokiellossa keväästä 2019 aina joulukuuhun 2020 saakka kahden katastrofaalisen onnettomuuden jälkeen. 

Lokakuussa 2018 Lion Airin kone syöksyi yllättäen maahan ja muutamaa kuukautta myöhemmin Ethiopian Airlinesin kone koki saman hirvittävän lopun. 

Onnettomuudet vaativat lähes 350 ihmisen hengen. Syynä turmiin oli koneeseen asennettu uusi järjestelmä, josta edes lentäjät eivät olleet aluksi tietoisia. 

Sakkaamisen estoon tarkoitetun MCAS-järjestelmän vika sai koneet kääntämään nokkansa kohti maata eivätkä lentäjät voineet asialle mitään.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Kuluvan vuoden tammikuussa puolestaan Alaska Airlinesin saman konetyypin koneesta irtosi kesken lennon käyttämätön ”tulppa-ovi”, jota ei myöhempien tutkimusten mukaan oltu kiinnitetty kunnolla.

Menneinä vuosikymmeninä Boeing tunnettiin alalla nimenomaan korkeasta laadustaan ja turvallisuudesta. Tilanne on sittemmin kääntynyt painajaismaisesti päälaelleen.

CNN:n mukaan erilaisten ongelmien hintalappu yhtiölle on ollut vuodesta 2019 laskien 33 miljardia dollaria. Summa on niin suuri, ettei monikaan yritys edes selviäisi moisista tappioista.

Lue myös:

    Uusimmat