Ralf Schumacher antaa rajua sapiskaa urheilullisiin ja taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneelle ex-työnantajalleen Williams-tallille.
Schumacher ajoi Williamsilla vuosina 1999–2004. Hän saavutti tallissa kaikki kuusi GP-voittoaan ja sijoittui MM-sarjassa kahdesti neljännelle sijalle. Williams oli tuolloin F1-sarjan kolmanneksi paras talli heti Ferrarin ja McLarenin jälkeen.
Samat tallit ovat Williamsin edellä myös GP-startteja ja GP-voittoja tarkasteltaessa, valmistajien MM-titteleiden määrässä edellä on vain Ferrari.
Mutta vaikka Frank Williamsin vuonna 1977 perustaman tallin historia on hohdokas, viime vuodet ovat olleet ensin alamäkeä ja sitten yhä vain surkeampaa matalalentoa. Talli on jäänyt kahdella viime kaudella MM-sarjassa viimeiseksi, ja vuosien 2018–2019 aikana ajetut 42 osakilpailua ovat tuottaneet yhteensä vain seitsemän MM-pistettä.
Heikon urheilullisen menestyksen ja koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi talousvaikeuksiin ajautunut talli hakee tällä hetkellä ulkopuolisia rahoittajia, ja tallin myyminenkin on yksi esillä olleista vaihtoehdoista. Isänsä puolesta tallipäällikön tehtävää viime vuodet hoitanut Claire Williams odottaa prosessin olevan ohi seuraavien neljän kuukauden kuluessa.
Vaikka urheilulliset ja taloudelliset ongelmat muodostavatkin jonkinlaisen oravanpyörän, Schumacher ei usko, että pelkästään raha ratkaisisi Williamsin ongelmia.
– Näyttää siltä, ettei Frank tai Claire kykene johtamaan tallia modernilla tavalla. Johtamistavassa on monia asioita pielessä, Schumacher sanoo Speedweekin mukaan.
– Jo vuosia sitten olisi pitänyt tehdä tilaa nuorille johtajatason ihmisille. Olen kokenut tämän itse. Ajat ovat yksinkertaisesti muuttuneet. Frank Williamsin tapana oli aina asettaa paljon painetta ylhäältä päin. Nykyään F1:ssä on paljon koulutettuja ihmisiä, ja jotkut heistä ovat lajissa mukana vain pienen hetken, koska he eivät kestä sellaista kohtelua.
Schumacherin mukaan perustajaperheen olisi aika astua sivuun.
– Nousu onnistuu vain, mikäli Frank ja Claire vetäytyvät kokonaan sivuun ja taustalle tulee hyvä rahoittaja. Talli itsessään on mielestäni edelleen mahtava. Jos minulla olisi oikeat yhteistyökumppanit ja riittävästi rahaa, hyppäisin välittömästi mukaan.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Williamsin mahdollisina uusina omistajina on välytelty kanadalaismilljardööri Michael Latifia, jonka Nicholas-poika ajaa tallissa tällä kaudella George Russellin rinnalla. Latifin rahat ovat auttaneet Williamsia koronakriisin aikana.
Toinen vaihtoehto on venäläismiljardööri Dimitri Mazepin, joka on yrittänyt aiemmin ostaa muun muassa Force Indiaa, nykyistä Racing Pointia. Mazepin on yhdistetty viime aikoina myös Renault-talliin, mutta näiltä huhuilta putosi pohja, kun Renault vahvisti jatkavansa F1-sarjassa. Myös Mazepinin poika, Nikita, on kilpa-autoilija, mutta hän ei toistaiseksi ole onnistunut murtautumaan F1-tasolle.
Schumacherin mukaan Mazepin voisi olla mahdollinen ja uskottava Williams-omistaja.
– Mazepin on vasta lähtötelineissä, ja hän on rikkaampi kuin Latifi tai Racing Point -omistaja Lawrence Stroll. Hän on ostanut pojalleen tallipaikan F3-sarjasta lähtien, mutta en voi kritisoida häntä, koska olen iloinen siitä, että löytyy ihmisiä, jotka rakastavat lajiamme ja ovat valmiita sijoittamaan siihen rahaa – vaikka sitten omien lastensa tähden.
Headin lähtö muutti kaiken
Schumacher kritisoi Williamsin johtamiskulttuuria jo reilu vuosi sitten. Tuolloin hän sanoi, että Frank Williamsin kanssa tallin perustaneen Patrick Headin lähtö vuonna 2004 vaikutti merkittävästi Williamsin toimintakulttuuriin – ja nimenomaan negatiivisesti.
– Niin kauan kuin Patrick oli mukana, johtamistyyli oli tasapainossa. Se on 1970–1980-lukulaista johtamista, yhdistelmä pelkoa ja sortoa. Tämä on sääli, sillä mielestäni ihmisiä pitäisi motivoida, Schumacher sanoi muun muassa Autoweekin mukaan.
– Nykyisellä organisaatiorakenteella Williams ei saa parasta irti työntekijöistään, koska ryhmä ei ole yhtenäinen. Insinöörit ovat toisiaan vastaan enemmän kuin toistensa kanssa. Valitettavasti Claire on jatkanut isänsä jalanjäljissä, ja hänen olisi syytä miettiä, onko tallipäällikön tehtävä häntä varten. He irtisanoivat juuri yhden miehen (tekninen johtaja Paddy Lowe), joka oli erittäin menestyksekäs muissa talleissa; jopa hän epäonnistui Williamsin kunnianpalautuksessa. Tällaisen asian pitäisi aiheuttaa kysymyksiä.