Rallin MM-kausi 2015 pärähtää käyntiin torstaina 22. tammikuuta legendaarisella Monte Carlo -rallilla.
Haastavissa olosuhteissa ajettava osakilpailu tarjoaa tukun yllätyksiä kuljettajille. Torstai-iltana ohjelmassa on kaksi uutta erikoiskoetta, jotka ajetaan myöhään illalla auringon laskeuduttua. Myös perjantain kolme erikoiskoetta, jotka ajetaan kahteen kertaan, ovat täysin uusia.
Rallireitistä peräti 75 prosenttia on muuttunut viime vuodesta.
- Torstain erikoiskokeista kellään ei ole varsinaisesti kokemusta. Mutta sinne on kiva lähteä. Kaiken kaikkiaan asvalttirallit ovat näyttäviä pimeässä, ja sisällä autossa on mukavaa. Pöly ja pimeys eivät sovi hyvin yhteen, mutta asvaltilla ei varmaan pölise, Volkswagen-kuljettaja Jari-Matti Latvalan kartturi Miikka Anttila letkauttaa.
- Kun lyödään valot päälle ja lähdetään menemään pimeyteen, niin onhan se ihan kivaa. Sitten ajo tietenkin vaikeutuu, jos siellä on sumua, kauhea vesisade ja loskaa. Mutta sitä on turha murehtia tässä vaiheessa, Latvala jatkaa.
Latvala ja Anttila ovat asettaneet tavoitteekseen pääsyn neljän joukkoon kauden avauksessa. Monten ehdottomat ykkössuosikit ovat kaksi edellistä mestaruutta voittanut Sebastien Ogier sekä paluun Citroenin rattiin tekevä Sebastien Loeb.
Ogierilla on yksi valtti taskussaan: kilpailun keskuspaikkana toimii viime vuoden tapaan hänen kotikaupunkinsa Gap, jonka liepeillä ajetaan osa uusista erikoiskokeista.
- Tunnen niitä teitä nuoruusajoiltani. Odotan mielenkiinnolla sitä, millaista niillä on ajaa WRC-autolla, viime vuonna uransa ensimmäisen Monte-voiton ottanut Ogier sanoo.
Virolainen Hirvosen tilalle
Kuljettajarintamalla ei ole tapahtunut suuria muutoksia sitten viime vuoden. Ogier, Latvala ja Andreas Mikkelsen jatkavat kaksi edellistä vuotta dominoineen Volkswagenin pilotteina. Merkittävin muutos on se, että virolainen Ott Tänak on ottanut uransa päättäneen Mikko Hirvosen paikan Fordeja ajattavasta M-Sport-tallista.
Hirvosen lähtö tiesi sitä, että Latvala on alkavalla kaudella ainoa suomalaiskuljettaja, joka ajaa kaikki rallit. Viime vuonna viisi rallia ajanut Juho Hänninen ei ole enää tällä kaudella Hyundain palkkalistoilla, mutta punkaharjulainen saatetaan nähdä yksittäisissä kisoissa. Hänninen ja kartturi Tomi Tuominen ovat ilmoittautuneet Citroenin DS3 WRC -autolla helmikuun Ruotsin ralliin.
Loeb menestynein
Ralliuransa virallisesti vuonna 2013 päättänyt Sebastien Loeb on ollut kautta aikain menestynein kuljettaja vuodesta 1911 ajetussa Monte Carlo -rallissa. Ranskalainen on juhlinut kisan ykkössijaa peräti seitsemästi. Suomalaisista Tommi Mäkinen kaasutteli kisan voittoon neljänä perättäisenä vuotena 1999-2002.
Suomalaiskuljettajat nappasivat kolmoisvoiton vuoden 1986 Montessa. Henri Toivonen oli ykkönen Lancialla, Timo Salonen toinen Peugeot'lla ja Hannu Mikkola kolmas Audilla. Edellinen Monten MM-rallin suomalainen kaksoisvoitto on vuodelta 1999, jolloin Tommi Mäkinen ajoi voittoon Mitsubishilla ja Juha Kankkunen toiseksi Subarulla.
Fordin Mikko Hirvonen ja Skodan Juho Hänninen veivät kaksi ensimmäistä sijaa vuoden 2010 Montessa. Tuolloin ralli ei ollut kuitenkaan MM-osakilpailu vaan se kuului IRC-sarjaan. Muita rallin suomalaisvoittajia ovat Timo Mäkinen (1965), Rauno Aaltonen (1967), Ari Vatanen (1985) ja Marcus Grönholm (2006).
Edellinen voittaja: Sebastien Ogier, Volkswagen, 3.55.14,4 – lue raportti http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/ogier-monte-carlon-valtias/3479960
Kilpailun viralliset verkkosivut http://acm.mc/en/rallye-monte-carlo/edition-2015/presentation/
Monte Carlon MM-rallin edelliset voittajat:
2014 Sebastien Ogier (Volkswagen)
2013 Sebastien Loeb (Citroen)
2012 Sebastien Loeb (Citroen)
2008 Sebastien Loeb (Citroen)
2007 Sebastien Loeb (Citroen)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Sebastien Loeb (Citroen)
2004 Sebastien Loeb (Citroen)
2003 Sebastien Loeb (Citroen)
2002 Tommi Mäkinen (Subaru)
2001 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
2000 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1999 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1998 Carlos Sainz (Toyota)
1997 Piero Liatti (Subaru)
1996 Patrick Bernardini (Ford)
1995 Carlos Sainz (Subaru)
1994 Francois Delecour (Ford)
1993 Didier Auriol (Toyota)
1992 Didier Auriol (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)
1990 Didier Auriol (Lancia)
Rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Torstai 22.1.
21.21 EK1: Entrevaux – Rouaine (21,31 km)
22.29 EK2: Norante – Digne-les-Bains (19,68 km)
Perjantai 23.1.
10.56 EK3: La Salle en Beaumont – Corps 1 (15,84 km)
11.29 EK4: Aspres les Corps – Chauffayer 1 (25,81 km)
12.07 EK5: Les Costes – Saint Julien en Champsaur 1 (25,40 km)
Huoltotauko (30 min)
15.38 EK6: La Salle en Beaumont – Corps 2 (15,84 km)
16.11 EK7: Aspres les Corps – Chauffayer 2 (25,81 km)
16.49 EK8: Les Costes – Saint Julien en Champsaur 2 (25,40 km)
Lauantai 24.1.
10.16 EK9: Prunieres – Embrun 1 (19,93 km)
11.49 EK10: Lardier et Valenca – Faye (51,70 km)
Huoltotauko (30 min)
14.55 EK11: Prunieres – Embrun 2 (19,93 km)
16.43 EK12: Sisteron – Thoard (36,85 km)
Sunnuntai 25.1.
10.30 EK13: Col Saint-Jean – Saint-Laurent 1 (10,16 km)
11.45 EK14: La Bollene Vesubie – Sospel (31,66 km)
13.08 EK15: Col Saint-Jean – Saint-Laurent 2 (10,16 km) *Power Stage