Legendaarinen Korsikan ralli palaa tulevana viikonloppuna MM-sarjan ohjelmaan seitsemän vuoden tauon jälkeen.
Korsikan asvalttiralli on poikkeuksellinen tämän vuoden kalenterissa. Saarikierroksella ajetaan yhteensä vain yhdeksän erikoiskoetta, jotka ovat sitäkin pidempiä. Pikataipaleiden keskipituus on 37 kilometriä - pisimmälle kertyy mittaa yli 48 kilometriä, ja kisan päättävä Power Stagekin on lähes 18-kilometrinen pätkä.
Korsikan ralli oli mukana heti MM-sarjan ensimmäisellä kaudella 1973 ja edellisen kerran siellä kisattiin vuonna 2008. Sen jälkeen Ranskan MM-ralli siirtyi Strasbourgin ympäristöön vuosiksi 2010-14, kun Alsacen maakunta löi Ranskan autoliitolle pöytään rahakkaamman tarjouksen. Tänä vuonna maakunta veti tukensa pois, ja MM-isännyys palasi Korsikalle.
Korsikan rallin lähtö ja maali sijaitsevat Napoleon Bonaparten synnyinkaupungissa Ajacciossa saaren länsirannikolla. Perjantaina rallikaravaani suuntaa Corten kaupungin kautta saaren pohjoisosaan Bastiaan. Lauantaina ajetaan vajaat 130 erikoiskoekilometriä matkalla kohti etelässä sijaitsevaa Porto-Vecchiota. Sunnuntai on rallin lyhyin päivä, kun kierros päättyy Ajaccioon.
MM-hopea vielä jaossa
Jari-Matti Latvala on yksi niistä harvoista nykykuskeista, joka on ajanut Korsikalla WRC-autolla.
- Minulla on paljon hyviä muistoja Korsikan saarelta ja sain sieltä arvokasta kokemusta vuosina 2004-08. Pidän varsinkin siitä Korsikalla, että asvaltti tarjoaa erinomaisen pidon, mutta kumpuilevissa mutkissa ei voi koskaan leikata. Siellä ei ole juuri yhtään suoraa osuutta. Jos löydät 100 metrin suoran Korsikalla, olet väärällä saarella, Latvala kuvailee Volkswagenin tiedotteessa.
"Olemme kaikki enemmän tai vähemmän samassa lähtöpisteessä kokemuksen puolesta - lähellä nollaa."
Sebastien Ogier
Kolmannen peräkkäisen maailmanmestaruutensa Australian rallissa varmistanut Sebastien Ogier on kilpaillut Korsikalla vain kerran junioriluokan ajokilla vuonna 2008.
- Olemme kaikki enemmän tai vähemmän samassa lähtöpisteessä kokemuksen puolesta - lähellä nollaa. Olen aina avoin uusille haasteille. Ja mikä mukavinta, ajamme kaikki samanlaisissa olosuhteissa, Ogier viittaa FIA:n ennakossa siihen, ettei hän kärsi asvalttikisassa ensimmäisestä lähtöpaikastaan.
Tämän vuoden maailmanmestaruus on jo ratkennut, mutta kakkossijan kohtalo on vielä selvittämättä. Tiukimmin MM-hopeassa ovat kiinni Volkswagenin Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen. Latvala on ennen Korsikan MM-rallia toisena 23 pisteen erolla Mikkelseniin.
Myös Citroenin Mads Östbergillä ja Hyundain Thierry Neuvillella on vielä teoreettiset mahdollisuudet kakkossijaan - Östbergin ero Latvalaan on 44 ja Neuvillen 48 pistettä.
Ranskalaiset dominoineet
Viime vuonna Jari-Matti Latvala toi Suomeen ensimmäisen MM-asvalttirallivoiton lähes 15 vuoteen, kun hän ajoi ykköseksi Strasbourgin seudulla. Muista suomalaisista ainoastaan Markku Alen on yltänyt voittoon Ranskan osakilpailussa, vuosina 1983-84 Korsikalla. Henri Toivonen ja hänen kartanlukijansa Sergio Cresto kuolivat Korsikan rallissa vuonna 1986.
Ranskalaiskuljettajat ovat olleet vuosien saatossa menestyksekkäitä MM-kotikilpailussaan. Ranskassa on ajettu 39 MM-rallia, joista 29 on päättynyt ranskalaisen voittoon. Tälläkin kertaa Ranskan ykköspilotti Sebastien Ogier on rallin voittajasuosikki numero yksi.
Latvalan lisäksi tämän vuoden kilpailuun osallistuu kaksi muuta suomalaista. Esapekka Lappi ja Teemu Suninen kilpailevat MM-pisteistä WRC2-luokassa.
Viime vuoden voittaja: Jari-Matti Latvala, Volkswagen 2.38.19,1 – lue raportti
Ranskan MM-rallin viralliset kotisivut
Ranskan MM-rallin edelliset voittajat:
Alsace:
2014 Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2013 Sébastien Ogier (Volkswagen)
2012 Sébastien Loeb (Citroën)
2011 Sébastien Ogier (Citroën)
2010 Sébastien Loeb (Citroën)
Korsika:
2008 Sébastien Loeb (Citroën)
2007 Sébastien Loeb (Citroën)
2006 Sébastien Loeb (Citroën)
2005 Sébastien Loeb (Citroën)
2004 Markko Märtin (Ford)
2003 Petter Solberg (Subaru)
2002 Gilles Panizzi (Peugeot)
2001 Jesus Puras (Citroen)
2000 Gilles Panizzi (Peugeot)
1999 Philippe Bugalski (Citroen)
1998 Colin McRae (Subaru)
1997 Colin McRae (Subaru)
1996 Philippe Bugalski (Renault)
1995 Didier Auriol (Toyota)
1994 Didier Auriol (Toyota)
1993 François Delecour (Ford)
1992 Didier Auriol (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)
1990 Didier Auriol (Lancia)
1989 Didier Auriol (Lancia)
1988 Didier Auriol (Ford)
1987 Bernard Béguin (BMW)
1986 Bruno Saby (Peugeot)
1985 Jean Ragnotti (Renault)
1984 Markku Alén (Lancia)
1983 Markku Alén (Lancia)
1982 Jean Ragnotti (Renault)
1981 Bernard Darniche (Lancia)
1980 Jean-Luc Thérier (Porsche)
1979 Bernard Darniche (Lancia)
1978 Bernard Darniche (Fiat)
1977 Bernard Darniche (Fiat)
1976 Sandro Munari (Lancia)
1975 Bernard Darniche (Lancia)
1974 Jean-Claude (Lancia)
1973 Jean-Pierre Nicolas (Alpine)
Ek-aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Torstai 1.10.
9.00 Testierikoiskoe: Poggio-di-Venaco (3,88 km)
Perjantai 2.10.
10.23 EK1: Plage du Liamone-Sarrola (29,12 km)
14.39 EK2: Casamozza-Ponte Leccia 1 (43,69 km)
15.47 EK3: Francardo-Sermano 1 (36,43 km)
Lauantai 3.10.
10.00 EK4: Casamozza-Ponte Leccia 2 (43,69 km)
11.08 EK5: Francardo-Sermano 2 (36,43 km)
14.52 EK6: Muracciole-Col de Sorba (48,46 km)
Sunnuntai 4.10.
8.25 EK7: Sotta-Chialza (36,71 km)
9.58 EK8: Zérubia-Martini (41,46 km)
13.08 EK9: Bisinao-Agosta plage (16,74 km) *Power Stage