Vuoden 2016 rallin maailmanmestarin metsästys alkaa torstaina, kun kausi avataan legendaarisella Monte Carlo -rallilla.
Kolme viime mestaruutta vienyt Sebastien Ogier starttaa suosikkina myös tämän vuoden Monteen. Ranskalainen on pokannut kisan voiton kahdella edellisellä kerralla.
Ogierin Volkswagen-tallikaveri Jari-Matti Latvala ajoi vuosi sitten parhaan sijoituksensa Montessa. Suomalainen oli kisan kakkonen minuutin Ogierille hävinneenä.
Monten jälkeen Latvalan kausi jatkui alavireisesti, mutta suomalainen venyi kauden loppupisteissä toiseksi.
- Totta kai Sebastien Ogier on pahin vastus alkavallakin kaudella. Kannattaa noteerata myös Andreas Mikkelsenin kehitys. Uskon, että hän pyrkii tosissaan haastamaan meidät kokeneemmat. Hyundai tulee uudella autolla, joten heidän iskukykynsä on vielä kysymysmerkki, Latvala arvioi asetelmia kauden alla.
Haastavissa olosuhteissa ajettava Monte tarjoaa takuuvarmasti yllätyksiä kuljettajille myös tänä vuonna. Torstaina Monacossa järjestettävien lähtöseremonioiden jälkeen autokunnat suuntaavat rallin keskuspaikkana toimivan Gapin eteläpuolelle, missä ajetaan kaksi erikoiskoetta myöhään illalla auringon laskeuduttua.
Lauantaista saattaa muodostua rallin ratkaisupäivä, jolloin ohjelmassa on peräti 174 erikoiskoekilometriä. Päivän aikana ajetaan kahdesti yli 51 kilometriä pitkä erikoiskoe Lardier-et-Valenca - Faye. Päätöspäivänä sunnuntaina kuljettajat käväisevät vielä kuuluisalla Col de Turinilla.
- Monte Carlo on aina arvoituksellinen ja haastava kauden avaus. Yleensä nuotitus on saatu tehdä suhteellisen kuivalla kelillä. Sitten rallissa luvassa on kaikkea mahdollista lumen ja kuivan asvaltin väliltä. Siinä pitää säilyttää malttinsa ja uskaltaa ajaa riittävän hiljaa, kun on sellainen paikka, Latvala kuvailee kahdeksan Monte Carlo -rallin kokemuksella.
M-Sportilla uudet kuljettajat
Volkswagen ja Hyundai ovat pitäneet kuljettajakokoonpanonsa muuttumattomina, mutta Fordeilla kilpaileva M-Sport-talli on pestannut uudet kuljettajat täksi kaudeksi. Mads Östberg on palannut Citroenilta Fiestan rattiin, ja norjalaisen tallikaverina ajaa ranskalainen Eric Camilli, joka aloittaa ensimmäisen kautensa WRC-kuljettajana.
Citroen ei kilpaile tällä kaudella tehdastiiminä MM-sarjassa, mutta Montessa Kris Meeke ja Stephane Lefebvre kiidättävät DS3 WRC -autoja. Virolainen Ott Tänak puolestaan kiertää MM-sarjaa DMACK-tallin Ford Fiesta RS WRC:llä. Myös entinen F1-kuljettaja Robert Kubica osallistuu Fordin WRC-autolla ainakin Monte Carlo -ralliin.
Viime kaudella WRC2-luokan MM-sarjassa kolmanneksi sijoittunut Esapekka Lappi on mukana Montessa, mutta hän ei aja kilpailussa MM-pisteistä. Hän aloittaa pisteiden keräämisen Ruotsin osakilpailusta. Suomalaisista Montessa nähdään myös Teemu Suninen ja Max Vatanen.
Loeb menestynein
Sebastien Loeb on ollut kautta aikain menestynein kuljettaja vuodesta 1911 ajetussa Monte Carlo -rallissa. Ranskalainen on juhlinut kisan ykkössijaa peräti seitsemästi. Suomalaisista Tommi Mäkinen kaasutteli kisan voittoon neljänä perättäisenä vuotena 1999-2002.
Suomalaiskuljettajat nappasivat kolmoisvoiton vuoden 1986 Montessa. Henri Toivonen oli ykkönen Lancialla, Timo Salonen toinen Peugeot'lla ja Hannu Mikkola kolmas Audilla. Edellinen Monten MM-rallin suomalainen kaksoisvoitto on vuodelta 1999, jolloin Tommi Mäkinen ajoi voittoon Mitsubishilla ja Juha Kankkunen toiseksi Subarulla.
Fordin Mikko Hirvonen ja Skodan Juho Hänninen veivät kaksi ensimmäistä sijaa vuoden 2010 Montessa. Tuolloin ralli ei ollut kuitenkaan MM-osakilpailu vaan se kuului IRC-sarjaan. Muita rallin suomalaisvoittajia ovat Timo Mäkinen (1965), Rauno Aaltonen (1967), Ari Vatanen (1985) ja Marcus Grönholm (2006).
Edellinen voittaja: Sebastien Ogier, Volkswagen, 3.36.40,2 – lue raportti
Kilpailun viralliset verkkosivut
Monte Carlon MM-rallin edelliset voittajat:
2015 Sebastien Ogier (Volkswagen)
2014 Sebastien Ogier (Volkswagen)
2013 Sebastien Loeb (Citroen)
2012 Sebastien Loeb (Citroen)
2008 Sebastien Loeb (Citroen)
2007 Sebastien Loeb (Citroen)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Sebastien Loeb (Citroen)
2004 Sebastien Loeb (Citroen)
2003 Sebastien Loeb (Citroen)
2002 Tommi Mäkinen (Subaru)
2001 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
2000 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1999 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1998 Carlos Sainz (Toyota)
1997 Piero Liatti (Subaru)
1996 Patrick Bernardini (Ford)
1995 Carlos Sainz (Subaru)
1994 Francois Delecour (Ford)
1993 Didier Auriol (Toyota)
1992 Didier Auriol (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)
1990 Didier Auriol (Lancia)
Rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Keskiviikko 20.1.
17.00 Testierikoiskoe: Gap (3,35 km)
Torstai 21.1.
21.15 EK1: Entrevaux – Val-de-Chalvagne (21,25 km)
23.11 EK2: Barles – Seyne (20,38 km)
Perjantai 22.1.
11.21 EK3: Corps – La Salle-en-Beaumont 1 (14,65 km)
12.04 EK4: Aspres-les-Corps – Chauffayer 1 (25,78 km)
12.40 EK5: Les Costes – Chaillol 1 (17,82 km)
Huoltotauko (30+3 minuuttia)
16.01 EK6: Corps – La Salle-en-Beaumont 2 (14,65 km)
16.44 EK7: Aspres-les-Corps – Chauffayer 2 (25,78 km)
17.20 EK8: Les Costes – Chaillol 2 (17,82 km)
Lauantai 23.1.
9.04 EK9: Lardier-et-Valença – Faye 1 (51,55 km)
10.52 EK10: St-Léger-les-Mélèszes – La Bâtie-Neuve 1 (17,13 km)
Huoltotauko (30+3 minuuttia)
13.03 EK11: Lardier-et-Valença – Faye 2 (51,55 km)
14.51 EK12: St-Léger-les-Mélèszes – La Bâtie Neuve 2 (17,13 km)
16.48 EK13: Sisteron – Thoard (36,60 km)
Sunnuntai 24.1.
10.08 EK14: Col de l'Orme – St Laurent 1 (12,07 km)
11.57 EK15: La Bollène-Vésubie – Peira Cava (21,36 km)
13.08 EK16: Col de l'Orme – St Laurent 2 (12,07 km) *Power Stage