Lahden Classic Motorshow’ssa kunnioitettiin legendaarisen Henri Toivosen uraa urheilijana.
Näyttelyssä keskityttiin Henri Toivosen uran alkuvuosiin, kun hän ajoi vielä kotimaan rallipoluilla ja radoilla. Toivosen syntymästä tulee 25. elokuuta kuluneeksi tasan 60 vuotta.
Messuosastolla esiteltiin autot, joilla Toivonen kisasi uransa alkuvaiheessa. Näytillä oli myös muita esineitä "Henkan" uran vaiheilta.
Simca 1000 Rallye 2 1975
Henri Toivonen ajoi monivuotisen karting-uran jälkeen ensimmäisen koppiautokilpailunsa Kokkolan Kaupunginlahden jääradalla tammikuussa 1975 ja voitti heti luokkansa. Autona hänellä oli Simca Rallye 2, josta tuli miehen tavanomaisin kilpaväline seuraavan vuoden kesään asti.
Toivonen suoritti Simcalla myös rallidebyyttinsä. Se tapahtui Jyväskylän Suurajoissa vuonna 1975, kaksi päivää sen jälkeen, kun hän oli täyttänyt 19. Koska ralleissa ajettiin lain näkökulmasta yleisillä teillä, ei kisaaminen ollut mahdollista niin kauan kuin kuljettaja joutui kantamaan takaikkunallaan 80:n kattonopeuslätkää – ja lätkähän pysyi takaikkunalla ajokortin saamisen jälkeisen vuoden ajan.
Kisa Jyväskylässä sujui hyvin, kunnes öljypohja murtui rajussa hypyssä ja voiteluaineen hupeneminen vaurioitti konetta.
Chrysler Avenger 1978 – ”Kostaja”
Sunbeam Avenger muuttui viralliselta nimeltään Chrysler Avengeriksi samoihin aikoihin, kun Henri Toivonen alkoi kilpailla sillä säännöllisesti. Isä Pauli Toivonen kisasi samanlaisella kalustolla.
”Kostajalla” kilpailtiin sekä radoilla että ralleissa, mutta kun Henri Toivonen vuoden 1977 Jyväskylän Suurajoissa voitti 1-ryhmän ja kohautti viidennellä sijallaan yleiskilpailussa, alkoi hänen ohjelmansa painottua määrätietoisemmin rallin puolelle.
Syksyllä 1978 Toivonen voitti SM-osakilpailuna Tampereella ajetun Champion Nordic Rallyn.
Talbot Sunbeam Lotus
Lokakuussa 1978 ajetussa Tott-Rallissa Toivonen sai alleen uuden Talbot Sunbeamin, jonka rekisterinumerosta (AKU-424) oli tuleva pienimuotoinen legenda suomalaisessa rallimaailmassa.
Autossa oli aluksi 1,8 litran kone, mutta se vaihdettiin vielä samana syksynä 2-litraiseksi. Toivonen osallistui autolla Britanniassa RAC Ralliin, jossa saavutettu yleiskilpailun yhdeksäs sija noteerattiin kansainväliseksi läpimurroksi. Autolla ajettiin seuraavana vuonna voittoon Ahvenanmaan Rallissa ja Salora Rallissa.
Vuonna 1980 liityttyään Talbotin tehdastiimiin, Toivonen jatkoi edelleen kisailua kotimaassa AKU-424:llä, johon nyt vaihdettiin samanlainen Lotuksen 2,2-litrainen kone kuin tehdastallin autoissakin oli.
Tästä lähtien auto oli Talbot Sunbeam Lotus myös muilta osiltaan, ja sillä heltisi uran siihen mennessä merkittävin voitto Tunturirallista. Toivonen jatkoi kilpailemista AKU-424:llä kesään 1980 asti voittaen sillä vielä Jyväskylän Talvirallin.
Veemax MKVII Formula Vee 1976
Pauli Toivonen suostui alun perin ostamaan pojalleen käytetyn Veemax Formula Veen Ruotsista ajoharjoittelua varten. Mieli muuttui kuitenkin nopeasti, ja auto kyyditettiin suoraan kisoihin Seinäjoelle, missä Toivonen ajoi sillä kylmiltään kolmanneksi.
Hän voitti FVee-kilpailuja sekä Keimolassa että Ahvenistolla. Norjan Mo i Ranassa ajettiin vuonna 1977 Skandinavian mestaruusosakilpailu, jossa parikymppinen suomalainen nappasi paalupaikan luokan kokeneiden kuljettajien nenän edestä.
Kisassa hän karkasi muilta heti startissa, eikä neljännen kierroksen jälkeen omien sanojensa mukaan enää joutunut edes vetämään täysillä. Kotimaan radoilta heltisi Formula Veen Suomen mestaruus.
Veemax MKVII Formula Super Vee 1977
Kesäkuussa 1978 Henri Toivonen osallistui Keimolassa järjestettyyn Formula Super Vee -luokan Eurocup-osakilpailuun runsaan vuoden vanhalla Veemaxilla, jonka voimanlähteenä vielä oli vanha ilmajäähdytteinen moottori, kun luokan kovimmat tekijät jo poikkeuksetta käyttivät VW Golfista peräisin olevaa vesijäähdytteistä konetta.
Toivonen ei ollut edellisen kesän jälkeen ajanut radalla kuin yhden kisan pikku-Simcalla, mutta täräytti Super Veellä Keimolassa paalupaikkaan oikeuttavan ajan. Startissa kokenut Helmut Hentzler nappasi häneltä kärkipaikan, mutta Toivonen jäi kahinoimaan tiukasti kakkostilasta Veemaxin tehdaskuskin Jac Nellemannin kanssa.
Tanskalainen onnistui viimeisellä kierroksella puristamaan ohi, mutta suomalaisdebytantti tuli maaliin kolmantena, vain 0,4 sekuntia hänen perässään. Tämä jäi Henri Toivosen ainoaksi yritykseksi nopeammassa Formula Super Vee -luokassa.
Huippulahjakas kilpa-autoilija Henri Toivonen kuoli ulosajon seurauksena Korsikan MM-rallissa 2. toukokuuta vuonna 1986, 29-vuotiaana. Toivosesta ja monenlaisia spekulaatioita aiheuttaneesta onnettomuudesta voi lukea lisää alta löytyvistä artikkeleista.