Leo "Leksa" Kinnusesta tuli ensimmäinen suomalainen F1-kuljettaja Ruotsin GP:ssä 1974, jolloin hän starttasi kisaan 25. ruudusta. Kinnunen menehtyi keskiviikkona 73-vuotiaana pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.
Ennen Ruotsin osakilpailua 1974 Kinnunen oli ehtinyt yrittää mukaan saman vuoden Belgian osakilpailuun, mutta karsiutunut auton vaihdelaatikkovian takia. Kinnunen ajoi yksityisen suomalaisen AAW-tallin riveissä Surtees TS16 -autolla ja Cosworth DFV V8 -moottorilla.
Ainoaksi jäänyt F1-kisa päättyi moottoririkosta johtuneeseen keskeytykseen 8 kierroksen jälkeen. Kinnunen yritti Ruotsin GP:n jälkeen mukaan saman vuoden Ranskan, Britannian, Itävallan ja Italian GP-kisoihin, mutta kalusto ei antanut mahdollisuutta läpäistä karsintaa.
Vuonna 1943 syntyneen Kinnusen suurimmat meriitit tulivat urheiluautojen puolelta. Hän voitti urheiluautojen eurooppalaisen Interserie-sarjan kolme kertaa peräkkäin 1971-73. Kinnunen voitti yhdessä Pedro Rodriguezin kanssa Porschelle urheiluautojen MM-sarjan (International Championship of Makes) mestaruuden 1970. Kauden aikana tilille tuli voitot Daytonassa, Brands Hatchissa, Monzassa ja Watkins Glenissä.
Kinnunen on yhä ainoa suomalaisvoittaja Daytonan legendaarisessa 24 tunnin ajossa. Kinnunen teki lisäksi ikuiseksi jääneen kierrosennätyksen, 33 minuuttia ja 36 sekuntia, yleisistä teistä muodostuneelle 71,9 kilometriä pitkälle Sisilian Targa Florion radalle, jota käytettiin vuosina 1906-1977.
Artikkeli "Leo Kinnunen – uranuurtaja" on alunperin julkaistu F1-juhlavuoden teemasivuilla huhtikuussa 2016.