Kansainvälinen autoliitto (FIA) ja rallin MM-sarja tekevät kovasti töitä palauttaakseen lajin kuninkuusluokan kukoistukseensa. Pääluokkaa on ajettu vuodesta 2020 lähtien kolmen automerkin välillä, ja niistä yhden pelätään lähtevän ennen kuin uusia automerkkejä voidaan saada mukaan.
Lue myös: Jari-Matti Latvala teki uuden paljastuksen Juha Kankkusen roolista
FIA julkisti joulukuussa uudet tekniset säännöt, joiden pohjalta MM-sarjassa kilpaillaan kaudesta 2027 lähtien. Näiden sääntöjen toivotaan synnyttävän autotehtaiden keskuudessa sellaista mielenkiintoa, että sarjaan saataisiin Toyotan, Hyundain ja M-Sportin ajattaman Fordin rinnalle yhä enemmän kilpailua.
Yksi huolenaihe viime syksystä alkaen on kuitenkin ollut Hyundain tulevaisuus. MM-sarjassa yhtäjaksoisesti vuodesta 2014 lähtien omaa tehdastiimiään ajattanut korealaismerkki vahvisti joulukuussa lähtevänsä vuodesta 2026 alkaen mukaan WEC-sarjaan nykyisen MM-rallitiimin pomon ja samalla koko Hyundai Motorsportia vetävän Cyril Abiteboulin johdolla.
Hyundain epävarma tulevaisuus rallin MM-sarjassa näkyi jo aiemmin viime vuoden maailmanmestarin, tallia viimeiset 11 vuotta edustaneen Thierry Neuvillen solmimassa jatkosopimuksessa.
–Tein hiljattain sopimuksen kahdeksi vuodeksi, joista toinen on optio vuodelle 2026, jos Hyundai lopettaakin kauden 2025 lopussa. Se selviää myöhemmin, Neuville totesi joulukuussa MTV Urheilulle.
Eri tahot ovat jo viime syksynä uutisoineet, että Hyundain autoja ajattaisi kaudella 2026 ranskalainen PH Sport -yksityistiimi. Tekniikan Maailman pitkän linjan moottoriurheilutoimittaja Marko Mäkinen puolestaan uutisoi tämän lisäksi, että Hyundai vetäytyisi rallin MM-sarjasta kokonaan kauden 2026 jälkeen.
Belgialainen La Derniere Heure kysyi asiasta Abiteboulilta viime viikonloppuna ajetun Monte Carlon MM-rallin yhteydessä, ja tämän myötä nyt on tiedossa takaraja Hyundain päätökselle.
– Kerromme päätöksestämme ennen kesää.