Thierry Neuvillen yksivuotinen jatkosopimus Hyundain MM-rallitallin kanssa herättää kysymyksiä korealaismerkin jatkosta MM-sarjassa kauden 2025 jälkeen.
LUE MYÖS: MM-rallitähti Thierry Neuville solmi jatkosopimuksen
LUE MYÖS: Sébastien Ogier lausui pahaenteisen arvion, kilpakumppanit komppaavat – "Järkyttävää"
Neuville itse iloitsi, että jatkosopimus vahvistaa samalla Hyundain mukanaolon kaudella 2025, mutta todellisuudessa kysymysmerkit ovat alun perinkin ulottuneet ensi kautta pidemmälle.
Belgialaisen La Dernière Heuren mukaan yksivuotisella jatkosopimuksella Hyundai "vahvistaa epäsuorasti" muutoksen omaa MM-ralliprojektiaan koskevassa politiikassa.
Hyundain on jo kuukausien ajan huhuttu siirtyvän rata-autoiluun sekä FIAn alaiseen WEC-sarjaan että Pohjois-Amerikassa ajettavaan IMSA-sarjaan. Hyundain MM-rallitiimin tallipäälliköksi viime kauden alla pestattu Cyril Abiteboul nousi tämän vuoden alussa koko Hyundai Motorsportin johtoon, ja hänen taustansa on vahvasti ratapuolella, erityisesti F1-sarjassa.
Abiteboulin johdolla Hyundain uumoillaan suunnittelevan omaa autoaan WECin pääluokkaan Hypercariin. Suunnittelusta vastaa Hyundain teknisenä johtajana reilu vuosi sitten aloittanut Francois-Xavier Demaison.
– On puhuttu, että emoyhtiö tiedottaa asiasta ensi kuussa, belgialaislehti kirjoittaa.
Rallissa tämä tarkoittaisi huhujen mukaan sitä, että Hyundain MM-ralliprojektia vedettäisiin kaudesta 2026 alkaen yksitysvoimin. Vertailukohtina esitetään tälläkin kaudella Fordeja ajattava M-Sport tai kaudeksi 2006 Citroënin tehdastallin tilalle tullut Kronos.
– Ykkösehdokas ajattamaan Hyundaita rallin MM-sarjassa kaudesta 2026 alkaen on ranskalainen PH-Sport, joka on jo nähty MM-sarjassa ja joka on aktiivinen paitsi Ranskan kansallisessa sarjassa myös Rally-Raid-sarjassa.
Dirtfish-sivuston kysyessä asiasta suoraan Abiteboulilta, ranskalaispomo ei myönnä eikä kiistä asiaa.
– Jos se sopii strategiaamme, olemme avoimin mielin toimintamalliin liittyen.
Neuville väläyttää lopettamista
Ranskalainen Autohebdo kirjoittaa Neuvillea koskevan sopimusjulkistuksen yhteydessä samasta huhusta. Lehden tuoreessa haastattelussa Neuville ei ainakaan hälvennä epäilyksiä Hyundain tulevaisuudesta.
Neuville myöntää suoraan olleensa yhdessä kohtaa jopa epäileväinen sen suhteen, löytäisivätkö hän ja Hyundai yhteistä säveltä.
– Olet usein sanonut, että haluaisit jatkaa Hyundailla vuoteen 2027, kun uudet tekniset säännöt tulevat voimaan. Oliko kaksivuotinen sopimus vaihtoehto? lehti kysyy.
– En halua mennä yksityiskohtiin, mutta mahdollisuudet ovat olemassa. Se ei riipu minusta, joten täytyy katsoa, miltä tallin tulevaisuus näyttää. Voi olla, että ajan pidempäänkin.
– Oliko se yksi vuosi tai ei mitään? Oliko sinulla vaihtoehtoa?
– Katsotaan.
– Emme tiedä, mitä Hyundai tekee 2026. Onko se sinullekin kysymysmerkki vai oletko onnellinen tietäessäsi, että mitä tahansa tapahtuu, sinulla on tulevaisuus jossakin?
– Tavallaan se voi olla huolenaihe. Minulle se ei olisi katastrofi, vaikka en olisikaan täällä enää, sill olen ajanut niin monta vuotta. Toisaalta jos Hyundai vetäytyy, se olisi todennäköisesti myös minun aikani lopettaa. Olen ollut heidän kanssaan niin pitkään. Olen nauttinut tästä ajasta. En näe itseäni jatkamassa minkään muun brändin alla, mutta toisaalta kuka sitä tietää.
Neuville, 36, on ajanut Hyundailla sen MM-ralliprojektin alusta eli vuodesta 2014 lähtien. La Dernière Heuren mukaan Neuville harkitsee uransa lopettamista ensi kauden jälkeen.
Belgialaislehti kirjoittaa, että Neuville olisi kuljettajauransa jälkeen kiinnostunut jonkinlaisesta johtotehtävästä Hyundain tulevaan MM-rallikuvioon liittyen. Autohebdo kysyi tästä asiasta suoraan Neuvillelta, ja vastaus oli lyhyt ja ytimekäs.
– En ole koskaan miettinyt sellaista.