Rallin MM-sarjan WRC-autoihin on tarkoitus istuttaa hybridimoottorit kaudeksi 2022, mutta Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vieläkään lyönyt lukkoon tulevia teknisiä sääntöjä. Lisäksi WRC-tiimit ovat keskenään eri mieltä siitä, miten WRC-autot ottavat askeleen kohti sähköistymistä.
Hybriditeknologia on ollut kuuma puheenaihe rallin MM-sarjassa viimeisen vuoden ajan. Lähes päivälleen vuosi sitten MM-sarjan tiimeistä Hyundai ja Citroen ilmoittivat, että hybridisäännöille pitää piirtää suuntaviivat mahdollisimman nopeasti. Säännöistä väännetään edelleen yhtä autonvalmistajaa pienemmällä kokoonpanolla, sillä Citroen hyvästeli MM-sarjan viime kauden jälkeen.
FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi hiljattain DirtFish-sivustolle, että FIA tekee maaliskuussa päätöksen hybridiyksikön ja akun toimittajasta. Toukokuussa FIA pyytää autonvalmistajia sitoutumaan kaudella 2022 voimaan tuleviin sääntöihin, ja kesäkuussa maailman moottoriurheiluneuvoston pitäisi pistää asia pakettiin.
Mutta siihen on vielä pitkä matka, kertoo Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen.
– Säännöistä oli jo kerrottu meille hyvin pitkälti ja ne olisivat käytännössä toimineet nykyisissä WRC-autoissa, kun niihin modifioitaisiin akku ja hybridiyksikkö bensatankin viereen. Siinä olisi ollut kohtuullinen työmaa. Mutta nyt he halusivat avata kaikki keskustelut uudelleen auki. Siellä yritetään nyt sotkea jotain R5-ajatuksia ja muuta, mitkä eivät minusta ole millään muotoa realismia, Mäkinen avautuu.
LUE MYÖS: Rallin MM-kartalta putoaa yksi maa? – "Vain ihme voi pelastaa"
Mäkinen tarkoittaa sitä, että nyt keskusteluja käydään R5-luokituksen autojen teknologian hyödyntämisestä seuraavan sukupolven WRC-kilpureissa. Ja "heillä" Mäkinen tarkoittaa Toyotan kilpailijatiimejä Hyundaita ja M-Sport Fordia.
– He ovat saaneet päähänsä, että autot ovat liian kalliita ja blaa blaa. WRC-autot ovat kalliita, mutta jos me haluamme tehdä R5-autoa nopeamman auton, se ei onnistu R5-säännöillä. Se on ihan fakta. WRC-autoissa kaikki asiat ovat pykälää kovempia. Jos nämä huippumiehet laittaa ajamaan R5-autoilla, niistä rupeaa pyörät lentelemään pois. He ovat tottuneet ajamaan kaasu pohjassa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
FIA:n laskelmat
WRC-autoja astetta pienemmillä ja tehottomammilla R5-ajokeilla kilpaillaan MM-sarjan WRC2- ja WRC3-luokissa. Toyotan nykyinen tehdaskuljettaja Kalle Rovanperä voitti viime kaudella WRC2 Pro -luokan mestaruuden Skoda Fabia R5 -autolla.
MM-sarjan kustannuksia pyritään pudottamaan, mutta Mäkisen mukaan R5-autojen teknologian hyödyntäminen ei tuo säästöjä.
– FIA teki laskelmia, että R5-auton massatuotantomoottorista voitaisiin saada 350 hevosvoimaa. Nykyautoissa on noin 380 hevosvoimaa. Moottoreissa olisi 30 hevosvoimaa vähemmän tehoa, ja silloin moottoreita jouduttaisiin vaihtamaan niin paljon enemmän, että kokonaissäästö olisi kauden aikana 30 000 euroa. Tämä oli siis heidän laskelmiensa mukaan, Mäkinen painottaa.
LUE MYÖS: Toyotalta upea ele Jari-Matti Latvalalle – "Iso kiitos Tommille ja isolle pomolle Japaniin"
Keskusteluja on käyty myös aktiivisesta tasauspyörästön keskilukosta, jota käytetään nykyisissä WRC-autoissa.
– Hyundai ja M-Sport ovat keksineet, että pudotetaan keskilukko pois. Nykyisiin autoihin otettiin keskilukko, koska se säästää voimansiirtoa, ja koska aiemmin vetoakseleita oli katkeillut. Nyt vetoakselit ovat alkaneet kestää. Kun keskilukko otetaan pois, "niitit" ovat paljon kovempia, koska välissä ei ole mitään joustoa.
Mäkisen mukaan Hyundai ja M-Sport ovat nyt ehdottaneet, että vetoakseleita voitaisiin vahvistaa samalla, kun keskilukot poistetaan autoista.
– Jos se yksi motikka saadaan sieltä pois, siinä säästää ihan ykköstonneja. Samaan aikaan pitäisi tehdä uusiksi vetoakselit ja kaikki muut asiat. Meillä on jo olemassa pohja, jos haluamme pitää WRC-autot nopeampina, Mäkinen huomauttaa.
"Ei ole helppoa"
FIA:n rallijohtajan Yves Mattonin mukaan tulevien WRC-hybridiautojen hintalappu pyritään pudottamaan puolen miljoonan euron tietämille. Nykyisten WRC-autojen hinnat lähtevät vajaasta 800 000 eurosta ylöspäin. Vertailun vuoksi: R5-auton hintalappu on noin 200 000 euroa.
– He (muut tiimit) sanoivat, etteivät he halua yli miljoonan maksavia autoja. Olen ymmärtänyt, että pelkästään akku ja hybridiyksikkö maksavat 300 000 euroa. Jos Hyundai haluaa WRC-autoille hintakatoksi 300 000 euroa, sillä ei saa muuta kuin akun ja hybridiyksikön, Mäkinen toteaa.
Tommi Mäkinen, miten luottavainen olet, että uudet säännöt saadaan lyötyä lukkoon tulevien kuukausien aikana?
– Minusta tämä ei näytä mitenkään helpolle. Olen huolissani. Toivotaan, ettei tätä mestaroida samalla tavalla kuin rallicrossin MM-sarjan puolella, Mäkinen viittaa tehdastiimien häipymiseen rallicross-radoilta.
– Tässä on isot riskit suuntaan ja toiseen. Voin kertoa, ettei ole helppoa.