Range Rover esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä uuden hybridivoimalinjan. Pääsimme ensimmäisten joukossa maailmassa tutustumaan uutuuteen Kaliforniassa.
Hybriditekniikan tarjonta kasvaa hurjaa tahtia, ja uusimpana pelurina mukaan ladattavien pistokehybridien markkinoille tulee Range Rover kahdella mallilla. Pääsimme tutustumaan sekä niin sanotusti isoon Range Roveriin sekä Range Rover Sporttiin, joihin uusi hybridivoimalinja on alkuun tarjolla.
Range Roverin hybriditekniikan toteutus noudattaa samaa tyyliä saksalaisten kanssa. 85 kW:n tehoinen (116 hv) sähkömoottori löytyy kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kotelon sisäpuolelta. Tämän ansiosta sähkömoottorin tarjoama lisävääntö on käytettävissä kaikissa ajo-olosuhteissa niin maastoajosta aina isoilla vaihteilla tapahtuvaan moottoritieajoon.
Pääsimme tutustumaan uutuuteen sille tärkeällä markkina-alueella, eli sähköisistä autoista pitävässä Kaliforniassa. Nimellä Range Rover Sport P400e kulkeva malli pääsi näyttämään kykynsä Los Angelesin suorastaan surullisen kuuluisissa ruuhkissa. Liikkeellelähdöt tapahtuvat sähkömoottorin voimalla ja valmistaja kertoo 13,1 kWh:n akun riittävän hyvissä olosuhteissa noin 51 kilometrin ajoon. Kun akusta loppuu virta, etenemisestä alkaa huolehtia 2,0-litrainen nelisylinterinen bensamoottori, joka tarjoilee rapeat 300 hevosvoimaa. Yhteistehoa voimalinja tarjoilee 404 hevosvoimaa ja vääntöä isolle autolle sopivat 640 newtonmetriä. Satasen vauhtiin keretään näillä voimavaroilla 6,7 sekunnissa, ja virallisiksi taloudellisuusluvuiksi kirjataan 2,8 l/100 km ja 64 g/km.
Vaaraa näiden voimavarojen vapauttamisesti ei kuitenkaan ole. Ruuhkassa lipuessa tulee hyvin esille kuitenkin monia muitakin hybridejä vaivaava ongelma, eli polkimien huono tunto. Range Rover Sport reagoi hyvin äkkinäisesti sekä kaasu- että jarrupolkimen painamiseen, ja molempien vaste on lähinnä kuminauhamainen ilman kunnon palautetta. Onneksi auto tarjoaa tähän paremman ratkaisun, joka luonnollisesti on mukautuva vakionopeudensäädin. Näin kuljettajan ei tarvitse kuin saattaa auto täyden pysähdyksen jälkeen liikkeelle napauttamalla kaasua, mutta tämän jälkeen kiihdytykset ja jarrutukset sujuvat huomattavasti sulavammin. Pääsimme kokeilemaan autoa niin aikaisessa vaiheessa, että kyseessä oli vielä prototyyppiasteen tuote, joten esimerkiksi poljintuntuman optimointiin on odotettavissa parannusta.
Kun auto huolehtii pääasiat ajamisesta, voi samalla tutustua hieman uudistuneen Rangen sisustukseen. Keskikonsolin näyttöjärjestelmä on päivitetty vastaamaan Velarissa esiteltyä kahden näytön järjestelmää. Ylemmässä on tarjolla multimediaa, navigointia sekä ajotietoja, kun taas alemman kautta hallitaan varsinaisesti auton ominaisuuksia kuten ilmastointia sekä ajotilaa. Myös mittariston roolia hoitaa iso näyttö, jonka asettelua ja sisältöä voi säätää haluamansa mukaan.
Ruuhkissa lipumisen jälkeen on hyvä muistuttaa, että Ranger Rover Sport P400e on edelleen nimensä veroinen. Auto on varustettu jo vakiotasolla ilmajousituksella, keskitasauspyörästön lukolla sekä alennusvaihteistolla. Mökkitien siis pitäisi sujua edelleen vaivattomasti, ja tarvittaessa perässä kulkee myös 2 500 kilon jarrullinen kärry.
Hybridivoimalinja on merkittävä ja looginen lisä Range Roverin mallistoon. Valtaosa näistäkin autoista on liikkuu kaupunkiympäristössä, jolloin säästöpotentiaali paitsi omien kulujen myös ympäristön kannalta on suuri. Tämän lisäksi Suomen verotus kohtelee hybriditekniikkaa suopeasti, ja tämä hieman yli 400-hevosvoimainen versio tuleekin olemaan Suomen markkinoiden edullisin moottorivaihtoehto. Uuden Range Rover Sportin hinnat alkavat siis P400e-mallin 99 289 eurosta, ja uudistunut mallisto saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio