Viittomakielen opetuksessa on puutteita, selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen viittomakielen perusopetusta koskevasta raportista.
Puutteita havaittiin opetustuntien määrässä, opettajien koulutuksessa ja videoinnin hyödyntämisessä opetuksessa.
Arviointiryhmä pitää huolestuttavana esimerkiksi sitä, että vain harvalla viittomakielen opettajalla on viittomakielen aineenopettajan pätevyys.
Viittomakieltä opetetaan äidinkielenä kolmessa yläkoulussa Suomessa. Arviointiin osallistui 19 oppilasta yleis- ja erityisopetuksesta.
Raportin mukaan opettajat olivat hyvin motivoituneita opettamaan viittomakieltä, mutta hyvien oppimistulosten saavuttamista vaikeuttivat eniten oppimateriaalin niukkuus ja laatu sekä liian vähäinen opetustuntimäärä.
Oppilaiden asenteet viittomakieltä kohtaan olivat pääosin myönteisiä. Tyttöjen asenteet oppimiseen olivat myönteisempiä kuin poikien. Pojat kuitenkin menestyivät mittauksessa tyttöjä paremmin lähes kaikilla osa-alueilla.
– Tasa-arvon kannalta on tärkeää, että viittomakieli on nähty tasavertaisena muiden äidinkielten kanssa ja ensimmäinen arviointi saatu aikaan, toteaa projektipäällikkö Mari Huhtanen.