Ratin taakse valvotusti jo 16-vuotiaana, autokoulu yksivaiheiseksi – tämä kaikki muuttuu uuden ajokorttilain myötä

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Tällaisena B-ajokortin ajokoe on totuttu näkemään. Heinäkuun alussa voimaan astuva laki muuttaa kuitenkin myös ajokokeen sisältöä.

Kysymys: Miten uusi ajokorttilaki muuttaa henkilöauto-opetusta ja millaisia vaikutuksia sillä on liikenneturvallisuudelle?

Vastaus: Heinäkuun alussa voimaan tuleva ajokorttilaki on askel kohti nykyaikaa kuljettajakoulutuksessa. Uusi laki antaa aiempaa enemmän painoarvoa osaamiselle sen sijaan, että painotettaisiin miten ja missä asiat on opittu. Ajamisen opettelun voi aloittaa jo 16-vuotiaana, mikä mahdollistaa entistä pidemmän ajoharjoittelun.

Ajokorttilakia uudistettaessa on pyritty purkamaan sääntelyä ja turhaa byrokratiaa. Keskityn tässä tarkastelemaan uudistuksen vaikutuksia henkilöauto-opetuksen näkökulmasta. Tärkeää on myös huomata, että tätä tekstiä kirjoitettaessa ajokorttiasetus sekä Trafin määräykset ovat vielä lausuntokierroksella. Kyseessä on siis paras arvaus – sitoumuksetta.

Nykyisestä kolmivaiheisesta kuljettajaopetuksesta siirrytään yksivaiheiseen malliin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että 1.7.2018 alkaen B-luokan ajokokeeseen tulevien kohdalla kaikki opetus on oltava annettuna jo ennen ajokoetta. Poikkeuksena on tilanne, jossa kuljettaja määrätään ensimmäisen ajo-oikeuden saamista seuraavien kahden vuoden aikana liikennerikoksista tai -rikkomuksista ajokieltoon. Silloin ajokortin palauttamisen edellytyksenä on neljän tunnin mittaisen riskikäyttäytymiskoulutuksen suorittaminen autokoulussa tai muun Trafin hyväksymän tahon järjestämänä.

B-luokan ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen minimivaatimukset 1.7.2018 alkaen

• 4 tuntia ”ensimmäisen ajokortin koulutusta”, mikäli oppilaalla ei ole aiempaa ajokorttia. Todistus koulutuksesta ja E100-lomake esitetään teoriakokeeseen tultaessa, jolloin niissä olevia päivämääriä voidaan vertailla ja samalla varmistaa, että ensimmäisen ajokortin koulutus on suoritettu autokoulussa tai muun Trafin hyväksymän toimijan järjestämänä ennen muun opetuksen aloittamista. Jos opetuksen ehtii aloittaa ennen 1.7.2018, ei ensimmäisen ajokortin koulutusta tarvitse suorittaa.

• 10 tuntia ajo-opetusta (sisältöjä ei ole erikseen määritelty) autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana

• Tarvittava määrä teoriaopetusta (vapaasti valittavissa kunkin yksilöllisen tarpeen mukaan) autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana

• Ennen kuljettajantutkinnon ajokoetta oppilaan on suoritettava 8 tunnin ”riskientunnistamiskoulutus”. Riskientunnistamiskoulutukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opetuksen minimimäärä (10 h ajo-opetusta ja tarvittava määrä teoriaopetusta) on annettu ennen koulutukseen tuloa. Riskientunnistamiskoulutus pitää sisällään erityiset liukkaalla ja pimeällä ajamisen koulutukset, joten niitä ei tarvitse sisällyttää varsinaisen ajo-opetuksen 10 tunnin kokonaisuuteen.

Opetuslupaopetuksella loistavat valmiudet turvalliseen autoiluun

Uudistuksen myötä ajo-opetuksen voi aloittaa oppilaan täyttäessä 16 vuotta. Käytännössä tämä mahdollistaa kahden vuoden mittaisen ajo-opetusjakson valvotusti ennen kuin oppilas saa kortin ja lähtee ajelemaan liikenteeseen itsenäisesti.

Jos ajatellaan, että opetuslupaoppilas ja opettaja ajavat vaikka vain yhden ajotunnin viikossa, ehtivät he ajamaan kahden vuoden aikana 104 tuntia ennen tutkintoon menoa. Tällaisilla tuntimäärillä saa kustannustehokkaasti varsin hyvän perustan turvalliselle liikenteessä liikkumiselle eri vuodenaikoina, vaihtelevissa olosuhteissa ja monipuolisissa liikenneympäristöissä. Näin uudella kuljettajalla on kortin saatuaan huomattavasti nykyistä paremmat ja monipuolisemmat valmiudet turvalliseen ajamiseen.

Riskientunnistamiskoulutusta vai riskibisnestä?

Ensimmäisen ajokortin koulutuksen ja riskientunnistamiskoulutuksen osalta pitää toivoa, ettei määräyksillä sidota ostamaan täyttä koulutuspakettia samasta paikasta.

Liikenneopetusalan opettajien keskustelupalstoilla tämä riskientunnistamiskoulutus on jo saanut lempinimen ”riskibisnes”. Aikaisemman kokemuksen perusteella autokoulualan monopoliasema on johtanut kohtuuttomaan hinnoitteluun ja hintakilpailun loppumiseen, mikä on näkynyt opetuslupaoppilaiden syrjimisenä.

Tällä hetkellä ei voi kuin toivoa, että riskientunnistamiskoulutuksen opetuskokonaisuuteen kuuluvan ajo- ja teoriaopetuksen voisi jatkossa halutessaan ostaa useammalta eri toimijalta eli esimerkiksi liukkaan kelin koulutuksen suoraan radalta; pimeän ajon koulutuksen autokoulusta A vaihtoehtoisilla toteutustavoilla teoriassa, käytännössä tai simulaattorilla; ajo-opetuskokonaisuuden autokoulusta B ja teoriapetuskokonaisuuden autokoulusta C.

Vain edellä kuvatulla tavalla, jättämällä kuluttajalle valinnan vapauden, voidaan varmistaa riittävät kilpailuedellytykset ja estää jälleen kalliin monopolivetoisen ”apteekkihinnoittelun” syntyminen alalle.

Mitä pitää tehdä B-luokan ajokortin saamisen jälkeen?

Jos oppilas ehtii saada ajo-oikeuden kesäkuun 2018 loppuun mennessä, hänen on suoritettava joko ”syventävän vaiheen koulutus” tai riskientunnistamiskoulutus kortin saamisen jälkeen ja toimitettava todistus koulutuksen suorittamisesta Ajovarman toimipisteeseen viimeistään kahden vuoden sisällä ajo-oikeuden saamisesta. Mikäli todistus jätetään toimittamatta, määrätään henkilö toistaiseksi ajokieltoon.

Jos yllä mainituista vaihtoehdoista valitsee syventävän vaiheen koulutuksen, pitää myös harjoitteluvaiheen palautejakson opetus olla suoritettuna.

Mikäli oppilas saa B-luokan ajo-oikeuden 1.7.2018 tai sen jälkeen, ei häneltä edellytetä enää muuta koulutusta, ellei häntä määrätä ajokieltoon toistuvien liikennerikkomusten vuoksi. Tuo riskikäyttäytymiskoulutuksen sisällyttäminen lakiin on ajatuksena loistava: Annetaan asennekasvatusta niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Lue myös:

    Uusimmat