Sunnuntaina voimaan astuva uusi ajokorttilaki punnitsee autokoulujen kyvyn ja halun kilpailla opetuslupalaisten palveluissa – markkinoiden ehdoilla. Pakollisten kurssien tarjonta ja hinnoittelu näyttää lopulta sen, kuinka hyvin uudistus toimii.
Pääkuvan videoTällainen on B-kortin ajokoe – Autoliitto havainnollistaa |
Uudessa ajokorttilaissa annetaan enemmän painoarvoa osaamiselle kuin sille, missä ja miten asiat on opiskeltu. Esimerkiksi teoriaopetuksessa on huomattavasti enemmän joustoa kuin aikaisemmin.
– Joku oppii teorian helposti ja toiselta se vaatii enemmän ponnisteluja. Tämä haastaa myös palveluntarjoajia tarjoamaan ajokorttia suorittaville hyvin tehtyjä oppimateriaaleja itseopiskeluun verkossa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
Uutta on myös se, että autokoulun saa aloittaa täytettyään 16 vuotta.
– Nuori saa erinomaiset lähtökohdat turvalliselle autoilulle voidessaan valvotusti harjoitella ajamista kaikissa eri olosuhteissa ja liikenneympäristöissä jopa kahden vuoden ajan, Nieminen kertoo.
Ajotuntien minimimäärä on pudotettu kymmeneen, mutta moni tarvitsee tätä enemmän ajokokemusta ennen ajokokeen läpäisemistä.
Turvallisuuskoulutuksen tarvitse käydä vain kerran
Ennen opetuslupaopetuksen aloittamista oppilaan on osallistuttava autokoulussa neljän teoriatunnin mittaiseen niin sanottuun ensimmäisen ajokortin koulutukseen eli turvallisuuskoulutukseen. Tämä koulutus käydään nimensä mukaisesti vain kerran ensimmäistä ajokorttia suoritettaessa. Eli jos oppilaalla on entuudestaan esimerkiksi mopokortti, ei turvallisuuskoulutusta tarvitse enää käydä ennen B-kortin opetuksen aloittamista.
Toinen myös opetuslupalaisille pakollinen autokouluosio on neljästä teoriatunnista ja neljästä ajotunnista koostuva riskientunnistamiskoulutus, joka pitää käydä ennen kuljettajatutkinnon ajokoetta. Vastaavasti aiemmin pakolliset harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe poistuvat.
– Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten autokoulut paketoivat palvelunsa ja miten ne hinnoitellaan. Toimivien markkinoiden kannalta on tärkeää, että kumpaakin opetuslupaoppilaille pakollista koulutusta tulee myös riittävästi tarjolle. Tällä hetkellä niin kutsutun turvallisuuskoulutuksen hinnat vaihtelevat noin 50–175 euron välillä ja riskientunnistamiskoulutuksen 300–600 euron välillä, Nieminen kertoo.
Niemisen mukaan oleellista on, ettei opetuslupaoppilailta vaadittavan lakisääteisen koulutuksen osalta pääse syntymään alueellisia markkinoita, joissa määräävässä markkina-asemassa oleva autokoulu tai autokouluketju pääsee hinnoittelemaan tuotteet.
Kuluttajan on syytä olla hereillä myös kokonaan autokoulussa suoritettavien koulutuspakettien vertailussa, sillä pakettien hinnat ja niiden sisällöt vaihtelevat. Ennen lopullista valintaa kannattaa tarkistaa, mitä koulutukseen sisältyy ja mitä mahdollinen lisäkoulutus, kuten ylimääräiset ajotunnit maksavat. Laadullisen arvion tekeminen on hankalaa, mutta avoimen tiedon avulla tähänkin voidaan saada jatkossa parannusta.
On myös hyvä huomioida, että osa opetuksesta on mahdollista hankkia virtuaalisesti vaikka oman paikkakunnan ulkopuolelta.
Lähde: Autoliitto