Äimäraution lauantaisen Toto76-kierroksen huipentava Number One on kuulunut erottamattomana osana Oulun ravikevääseen jo vuodesta 1979. Tiedättekö muuten, miten lähtö sai nasevan nimensä? Palataan siihen tuonnempana.
Tuimat tammat vaaran vyöhykkeellä
Historian ensimmäinen Number One oli Nibs Bee. Hurjaluontoinen ori teki tutut temppunsa voittajaseremonioissa. Se nousi kahdelle jalalle ja riuhtoi itseään vapaaksi, mutta ohjat pysyivät Pertti Puikkosen varmoissa sormissa.
Kilpailun merkittävimpiin voittajiin lukeutuu vuoden 1984 sankari Keystone Patriot. Jenkkihirmu kiisi nuoren pellavapään Veijo Heiskasen kannustamana ajan 13,3, joka kesti Äimäraution rataennätyksenä peräti 23 vuotta. Nykyinen rataennätys on vuoden 2014 Number Onen, tälläkin kertaa viivalla olevan Air Gunnerin noteeraama 11,7.
Number One oli aluksi avoin kaikille lämminverisille, mutta vuonna 1986 kisa rajattiin Suomessa syntyneille.
Kilpailuhistoria tuntee poikkeuksellisen monta tammavoittajaa. Myös tänä vuonna tammat ovat vahvoilla, kun suosikkiduoksi kohoaa raju pari Ranch Kelly – Venice.
Kummallakaan ei menestys jää kunnosta tai kapasiteetista kiinni, mutta muita riskitekijöitä on vaanimassa.
Ranch Kellyn osakkeita nakertaa 1600 metrin matka. Vasta uransa viidennelle pikamatkalle starttaavan tamman tavaramerkki on vauhtikestävyys. Ranch Kelly imee muista mehut pitämällä joko keulassa tai johtavan kupeella tempon kirihalut lamaannuttavana. Lyhyellä matkalla huippuhevoset jaksavat kuitenkin paahtaa kovaa alusta loppuun, eikä prässi pure samalla tavalla.
Lisäksi vapaalle radalle ei välttämättä ole jakoa, kun sisäpuolelta kiihdyttävät tulisesti Invantaggio ja Express Duo. Ne saattavat porhaltaa muiden edellä, eikä Ranch Kelly pääse tässä skenaariossa juoksun emännäksi.
Viimevuotinen Number One Venice viuhtoi Finlandiassa loppua lennokkaasti, kun pussin suu viimein avautui. Kasirata on riskialtis starttipaikka. Voi hyvinkin olla, ettei Mika Forss lataa alkuun, vaan hakeutuu sovinnolla taustalle ja tyytyy ajokkinsa kanssa olemaan muiden armoilla.
Käykö tähtitammojen taival Number Onessa siis voittoa ajatellen liian tuskaiseksi?
Kananmunan muotoinen haaste
Äimäraution ravirata sijaitsee moottoritien rampin ja siirtolapuutarhan välissä. Tila on kortilla, ja tästä johtuen rataprofiili on puristunut kananmunan muotoiseksi. Etukurvi on loiva ja siihen kelpaa kiitää nasta laudassa. Takakaarre on sen sijaan kiperä, kuolemankurvaksikin kutsuttu. Asiasta saa konkreettisen kuvan Google Mapsin kautta.
Kaarrejuoksutekniikka onkin Oulussa arvossaan. Jos tahti takkuaa loppukurvissa, ei kärkeen ole asiaa, vaikka maalisuoraa vuoden 2007 rataremontissa pidennettiinkin.
Useassa Toto76-kohteessa on suosikiksi pelattu hevonen, joka tuskin pääsee keulaan, vaan joutuu laskemaan loppukaarteeseen ulkoratoja pitkin. Midnight Hourin ravi rullaa höyhenenkevyesti ja ruunan rytminvaihtokyky on ilmiömäinen. Nurmosten suojatille tuskin siis tulee vaikeuksia, mutta miten on asian laita ennakkosuosikeista esimerkiksi Tea Cakella, Sun Capitanolla, Wasa Thunderilla, Menoksilla ja vaikkapa Venicellä?
Jenkkikärryjen tenho
Edellä mainittu Sun Capitano on tehnyt toukokuussa ankarat esitykset. Ruuna on ollut perushyvän hevosen maineessa jo pidempään, mutta tänä keväänä Sun Capitano on singahtanut aivan uudelle tasolle.
Valmentaja Mika Ahlström on korostanut jenkkimallisten kärryjen osuutta lentoon lähtemisen selityksenä. Totuus toki on, että kärryjä enemmän ratkaisee se, mitä on niiden edessä.
Jenkkikärryjen teho laimentuu monen hevosen kohdalla, kun niitä käytetään useamman kerran. Kysymys kuuluu, miten käy toisen Toto76-kohteen suosikin Sun Capitanon osalta?
Sitten vielä se Number One -nimen syntyhistoria. Nimen keksi Äimäraution pitkäaikainen toiminnanjohtaja Olli Koskela. Idea tuli Koskelalle ”taivaanlahjana”, sillä hän makasi lomalla aurinkorannalla ja näki ilmaa halkovan lentokoneen. Sen perään oli kiinnitetty banderolli, jossa mainostettiin yökerhoa nimeltään Number One.