C Moren raviselostaja Antti Pylkkänen esittää perjantaisin kuumimmat kysymykset viikonlopun pääraveja koskien.
Propulsionilla kannettavanaan historiallinen painolasti
Vuodesta 1980 ajettu Finlandia-ajo on tällä kertaa sinivalkoisempi kuin aikoihin. Suomalaisten ilo saattaa kuitenkin kuivua kokoon, sillä kiistaton ennakkosuosikki on ruotsalainen kirikone Propulsion.
Finlandia-voittoa puolustava ori on treenarinsa Daniel Redénin mukaan metritolkulla parempi kuin vuosi sitten.
Vaikka sijoitukset kohtalaisia olivatkin, Ranskan Talvimeeting meni Propulsionilta juoksunkulkujen suhteen päin Pariisin poppeleita.
Oriin kevätsesongin avaus antoi myrskyvaroituksen kaikille muille maailman valioille. ”Proppen” ei kalpene, vaikka samalle viivalle lyötäisiin mikä monsteri tahansa.
Ori jaksaa kiertääkin, kuten vuosi sitten Finlandiassa nähtiin. Propulsion eteni tuolloin ajoissa keulahevosen kupeelle ja otti eleettä omansa.
Se kehuista. On nimittäin yksi asia, jota ei sovi unohtaa. Se on takarivi yhdistettynä Vermon rataprofiiliin. Kun Vermon rata on nopeimmillaan, on kiertäminen huippuhaastavaa kenelle tahansa. Jopa Propulsionille.
Toki Örjan Kihlström, suomalaisittain ”Örkki”, voi koettaa reissuttaa Propulsionin jälleen johtavan vierelle, mutta jos vastustajien kuskit ajavat kullasta eivätkä hopeasta, eivät he tätä paikkaa suosikille sovinnolla ojenna.
Mielenkiintoinen tilastotieto on se, ettei Finlandia-ajoa ole tällä vuosituhannella voitettu kertaakaan takarivin lähtöpaikalta. Viikon polttavin ravikysymys onkin: Kykeneekö Propulsion siihen?
Viisivuotiaat kotimaan toivot
Kokeneet kehäketut nimeävät sykähdyttävimmäksi Finlandia-ajon voittajaksi yleensä joko vuoden 1981 mestarin, raa'an ranskalaisen Ideal du Gazeaun tai ensimmäisen suomalaissankarin, vuoden 1985 voittajan Keystone Pattonin.
Meille noin nelikymppisille suuri klassikko on vuoden 2001 Finlandia-ajo. Supisuomalainen BWT Magic oli silloin viisivuotias ja voimiensa tunnossa. Ori puski lähes koko matkan kolmatta rataa, runnoi järjenvastaisesti ensimmäisenä maaliin ja räjäytti kotiyleisön riemuun.
Myös tänä vuonna kotimaiset keihäänkärjet ovat viisivuotiaita. Seinäjoki-Race osoitti sen, että Elian Web ja Workout Wonder ovat kansainvälisen tason tekijöitä. Siihen ei puolestaan vieläkään saatu selvyyttä, kuinka kovia nämä tulevaisuuden nimet lopulta ovat. Workout Wonder lipesi maalisuoran auetessa äärivauhdissa laukalle voittaja Twister Bin lähituntumasta, ja jossitteluille jäi sijaa. Elian Web kehitti puolestaan taustalta kanuunakirin, eikä ollut valmentajansa Katja Melkon mukaan maalissa edes väsynyt.
Voisiko siis olla, että vuoden 2001 ihme, viisivuotias suomalaisvoittaja, toistuisi? Puhaltakoon teille ”Stevie” ja ”Eetu” maalisuoralla myötäinen myrskytuuli!
Suomi vs. Ruotsi -maaottelu
Vermon yhteispohjoismaisella Toto75-kierroksella on mukavasti ruotsalaisväriä myös Finlandia-ajon ulkopuolella. Kohteissa on mukana 23 Ruotsissa valmentautuvaa ravuria. Kotimaisia menijöitä on viivalla 59.
Suomeen saapuvat vieraat ovat lisäksi iskukykyisiä, toisin kuin edellisellä yhteispohjoismaisella kierroksella Oulussa viime joulukuun lopussa. Silloin isännät ja emännät riepottelivat ruotsalaisia kuin ruosteista hapansilakkapurkkia, eikä naapuriin mennyt palkintorahoista kuin rahtunen.
Finlandia-päivän kuskivieraatkin ovat huippunimiä. Vermossa nähdään Ruotsin ohjastajaliigan viiden kärjestä tositoimissa neljä; Ulf Ohlsson, Örjan Kihlström, Jorma Kontio ja Peter Untersteiner. Harvinaista! Kärkisuhareista vain Goopin Björn keksi sunnuntaille parempaa tekemistä. Ruotsin top teniin mahtuvista myös Christoffer Eriksson ja Johnny Takter saapuvat mestoille. Ja kai myös Erik Adielsson on edelleen laskettava tekijämiehiin, vaikka tulokset ovatkin laahanneet alkukauden ajan.
Onko sunnuntain slogan: Oi, Suomi, katso, sinun päiväs' koittaa? Vai soljuvatko Vermossa sittenkin Du gamla, du frian sävelet?