Kesäratojen johtotähti Vieremä järjestää lauantain Toto76-ravit. Ravirivi alkaa rakentua vasta ehtoolla Elitloppet-viikonlopun vuoksi.
Kohteet ovat kimurantit. Rivin pankit ovat nuoria suomenhevosia, joihin liittyy täten riskitekijöitä. Pelaajien tulee ottaa huomioon myös Vieremän rataan elimellisesti kuuluvat ominaispiirteet ja sudenkuopat.
Maalipaalu melkein kurvissa
Vieremä poikkeaa monesta maakuntaradasta lähinnä siksi, että maalisuora on pitkä kuin divarikiekkoilijan kesäloma. Loppusuoran mitta on noin 240 metriä, eli hillotolppa on lähellä etukaarteen alkua.
Moni kuski menee suoran pituuden vuoksi vipuun. Loppuveto ajoitetaan usein väärin, ja kenttä ehtii keikahtaa joissakin lähdöissä kirivaiheen aikana useampaankin kertaan. Valjakko, joka repi rehvakkaasti eroa muihin loppukaarteessa, ehtii monesti lakastua suoran aikana vielä heikompaan puoliskoon.
Suora on niin pitkä, että ohjastajat ovat menettäneet sen aikana etäisyydentajun. Vuosien varrella on nähty, kuinka eräät kuskit ovat sekoittaneet viimeisen sadan metrin alkamista markkeeraavan punavalkoisen tolpan maalilinjaksi. He ovat ladanneet kirin ytimekkäimmän osan sen kohdalle, tuulettaneet paalun kohdalla villisti tullakseen vain pian ymmärtäneeksi, että kappas kehveli, suoraahan on vielä jämptisti jäljellä.
Kun maalisuora on Vieremällä mittava, on lähtöjen dynamiikka monesta muusta radasta poikkeava. Hevoset saapuvat yleensä maaliin kaikkensa antaneena, ja eroja syntyy maltillisen matkavauhdinkin jälkeen hyvissä ajoin. Vieremällä jäädään harvoin pussiin.
Miten se Puolikuu-yhtye lauloikaan 80-luvulla? Jotain pitkistä viimeisistä metreistä tai sinne suuntaan. Kappaleen innoituksena saattoi hyvinkin toimia Vieremän ravirata.
Kuka kuskeista osaa siis lauantaina räätälöidä Vieremän vaativalle maalisuoralle sopivimmat kirit?
Callex kuin Villex
Vuonna 1942 syntyneellä Martti Lajusella on ollut vuosien varrella monta moiskia suomenhevosta. 20,8-aikainen ja 26 kertaa voittanut Villex on niistä meriiteiltään yli muiden, mutta Vieremän Toto76-kierroksen suurimpiin pelisuosikeihin lukeutuvasta Callexista saattaa tulla vieläkin parempi.
Villex on Callexin eno, ja oriit muistuttavat toisiaan ominaisuuksiltaan hätkähdyttävän paljon. Kummatkin kiihtyvät kuin lämminveriset ja ovat perin menohaluisia - välillä jopa liiankin. Tällöin vaarana on, että hallitsemattoman räväkät avaukset aiheuttavat ankaria maitohappohyökkäyksiä, jotka taas saattavat jäytää taistelutahtoa ennen pitkää.
Villex ei koskaan puhjennut täysin kukkaan. Ori ei selvinnyt kuninkuuskisaan asti, ja viimeisinä kilpakausina starttirytmi oli epäsäännöllistä. Viimeisimmän voittonsa Villex otti kymmenvuotiaana.
Kun Jani Ruotsalainen aikoinaan ohjasti Villexiä ensimmäistä kertaa, lopputuloksena oli arvovoitto Lieksa-ajosta. Lauantaina Ruotsalainen ottaa ensituntumaa Callexiin - onko juvalaisen kosketus jälleen kultainen?
Kaksi kierrosta hengittämättä
Jani Ruotsalainen on Vieremän kierroksen avainohjastajia. Hänen toinen mojova voitonsauma on oman tallin Piispalan Santeri.
Kuten Villex myöskään Piispalan Santeri ei ole kyennyt täyttämään kykyjensä asettamia isoja raameja. Piispalan Santerin kohdalla syy tähän on oriin riivatunmoinen epävarmuus. Piispalan Santerin uran laukkaprosentti on 55. Vaikka ikää karttuu, laukkaherkkyys on ja pysyy. Viime kaudella ori starttasi 11 kertaa ja otti näistä seitsemässä x-merkinnän.
Oriilla on Vieremällä oiva paikka iskeä itsensä lähes kolmen vuoden tauon jälkeen kultakantaan. Piispalan Santerin kunto on kivunnut aallonharjalle, eikä vastus ole tiukimmista päästä.
Lisäksi alussa on odotettavissa varsinaiset vauhtikarnevaalit, kun eturivissä on ruuhkaksi asti ruudikkaita avaajia. Piispalan Santeri ei ehdi kiihdytyksessä ripeimpien matkaan, mutta loppua kohti tahti tiivistyy. Railakkaan matkavauhdin jälkeen ori tekee Vieremän maalisuoralla yhtä tehokasta jälkeä kuin Ponsse pöllimetsässä.
Mutta ilmaan nousee se ikuisuuskysymys: ravaako Piispalan Santeri?