Mediakenttää ravistelee tuima turbulenssi. Perinteiset väylät kamppailevat uusien ja notkeiden tiedonvälitysmuotojen kanssa. Katsojaystävälliset suoratoistopalvelut ja salamannopeasti tapahtumiin reagoivat, usein vieläpä ilmaiset nettilehdet ja uutispalvelut nakertavat television ja printtimedian suosiota. Kilpailu kuluttajista on armotonta.
Uusi sukupolvi kokee tv:n ja painetut lehdet ankeiksi ja kankeiksi. Viihde, urheilu, kulttuuri ja tieto halutaan nauttia tuoreena ja paikkaan katsomatta. Ne halutaan nauttia omilla, ei ohjelmapäällikköjen ja päätoimittajien ehdoilla. Älypuhelin on monen modernin kuluttajan televisio, kirjat ja lehdet yhdessä laitteessa.
Vaikka katsoja- ja lukijaluvut laskussa ovatkin, perinteinen media on edelleen valtava mielipidevaikuttaja. Asetelma voi näyttää viiden tai kymmenen vuoden päästä tyystin erilaiselta.
Nyt on kuitenkin nyt.
Sen vuoksi IS Ravien viime viikon uutinen hätkähdytti. Siinä väläytettiin käynnissä olevien raviohjelmien tv-sopimusneuvottelujen tiimoilta vaihtoehtoa, että: ”Vuosikymmeniä jatkunut perinteinen lauantain ravilähetys on tullut tiensä päähän valtakunnan pääkanavilla”.
Raviurheilun koti oli pitkään Ylellä. Viestintävirasto kuitenkin kielsi sponsoroitujen ohjelmien lähetyksen verovaroin rahoitetuilla kanavilla. Näin ravilähetykset seilasivat vuoden 2015 alussa MTV:n satamaan.
Nyt voi käydä siis niin, ettei raveilla ole Veikkauksen vedonlyöntikytkösten vuoksi sijaa Ylellä eikä Maikkarikaan enää halua tehdä ohjelmakarttaan tilaa lajin lähetyksille ilman ulkopuolista rahoitusta.
Toki on olemassa pienempiäkin tv-kanavia, mutta mikäli ravilähetykset siirtyvät niiden huomaan, on kyseessä joka tapauksessa katsojamääriin nähden askel alaspäin. Ja edelleen tarvitaan rahoittajaa raviohjelmille.
* * *
Vuonna 2015 syntyi MTV:n, Fintoton ja Yellow Film & TV:n yhteisenä ideana ravien viikon päälähetys Ravikunkku. Viihteellisen raviohjelman katsojaluvut olivat aluksi sadantuhannen tienoilla, mutta alkoivat pian tippua. Kun formaatti on sittemmin muokattu perinteisen malliseksi, vähemmän viihdettä ja enemmän lähtöjä sisältäväksi Lauantairaveiksi, ovat katsojamäärät elpyneet alun lukemiin.
Satatuhatta voi olla suuri tai pieni luku, riippuen siitä, miltä kantilta sitä tarkastellaan. Yksittäiselle urheilulajille satatuhatta on merkittävä määrä. Siinä joukossa on kuvaruudun äärellä niitä potentiaalisia uusia harrastajia, jotka saattavat jatkojalostaa kiinnostustaan lähtemällä raveihin paikan päälle tai vierailemalla Veikkauksen pelisivuilla.
MTV:n lauantai-illan ohjelmalle satatuhatta katsojaa on puolestaan niukanlaisesti. Tämän vuoksi raviurheilulla ovat neuvotteluvaltit tv-sopimuksista väännettäessä vähissä.
Yleisenä totuutena on pidetty, että tv-näkyvyys on urheilulajille kuin urheilulajille elinehto. Sen myötä noustaan suosion aallonharjalle tai vaivutaan unholan alhoon.
Vaikka raveilla oma TotoTV-kanava onkin ja vaikka sen tarjontaa tultaisiinkin tulevaisuudessa kehittämään, ei asia ole sama kuin näkyvyys pääkanavilla. TotoTV palvelee vannoutuneita laji-ihmisiä, pääkanavilta tuleva ravilähetys myös satunnaisia seuraajia sekä uusia harrastajia. TotoTV:n lähetyksiä katsoo arkisin jokunen tuhat, huippuraveissa kenties toistakymmentätuhatta katsojaa.
Ilman isojen kanavien tarjoamaa näkyvyyttä raviurheilu käpertyisi entistä enemmän kyyryyn. Meillä on vannoutunut harrastajakunta, mutta uutta raikasta ilmaa ei alalle niin vain tulisi. Imagotappio olisi huomattava. Samoin asenneilmapiirin muokkaaminen raveille myönteisemmäksi vaikeutuisi, kun merkittävin työkalu siihen tarkoitukseen olisi riistetty käsistä.
* * *
Yksi asia, mitä tulevaisuuden tv-kuvioista keskustellessa ei ole otettu huomioon, on se, mitä ravien katoaminen pääkanavilta merkitsisi radoille.
Se merkitsisi ainakin sitä, että sponsorineuvotteluissa käytetty merkittävä vipuvarsi katkeaisi ja mainoseurovirta ratojen kassoihin hiljenisi.
Oulun Äimäraution toiminnanjohtaja Sirkka Huopana sanoo, että joillekin yrityksille riittää paikallinen näkyvyys, mutta iso osa firmoista janoaa valtakunnallista huomiota. Näkyvyys pääkanavalla on ollut taikasana, jonka avulla on sinetöity monta sponsorisopimusta.
Mikäli ravien näkyvyys typistyisi ainoastaan TotoTV:seen, jatkaisivat alan piirissä toimivat yritykset silti sponsorointiaan. Mutta laajemmilla markkinoilla operoiville yrityksille on tärkeää, että firman logo näkyy ja viesti kaikuu suuremmille massoille.
Huopana puhuu kontaktipinnasta. Jos tv-näkyvyys supistuu, supistuu myös tavoitettavien ihmisten kirjo. TotoTV:n ääreltä ja radalta tavoitetaan lähinnä laji-ihmiset. Pääkanavia seuraa puolestaan periaatteessa koko kansa.
On upea juttu, että raveilla on oma kanava, TotoTV. Kärjistäen ilmaistuna ero pääkanaviin on kuitenkin siinä, että ihmisen täytyy osata mennä TotoTV:n tykö. Pääkanavilla lähetys tulee kanavasurffaajan luo.
Jos ravilähetykset isoimmilla kanavilla katkeaisivat, olisi raviurheilu poissa silmistä ja siten myös poissa mielistä.
Ravit live 5 kpl