Red Bull -pomo laukoo: "Kakkosluokan F2-kuski todisti Mercedeksen ylivoiman"

7.10314752
xpbimages.com
Julkaistu 18.05.2019 15:06

MTV URHEILU

Mercedeksen F1-autoa Barcelonassa testanneen F2-kuljettaja Nikita Mazepinin kärkiaika todisti saksalaistallin auton olevan tällä hetkellä omaa luokkaansa, katsoo Red Bull -tallin neuvonantajana toimiva Helmut Marko.

Aiemmin Force Indian F1-autoa testannut Mazepin pääsi keskiviikkona Mercedeksen ohjaimiin. 20-vuotias venäläiskuljettaja kiitti saamastaan tilaisuudesta kellottamalla päivän kärkiajan.

Mazepinin suoritus noteerattiin myös Red Bull -leirissä. Markon mielestä kierrosaika kertoo selvää kieltään Mercedeksen W10-auton ylivoimaisuudesta.

– Kun kakkosluokan F2-kuljettaja on Mercedeksellä nopea heti kättelyssä, niin se vain kertoo siitä, miten ylivoimainen auto on. Ylivoimaisempi kuin koskaan aiemmin, Marko laukoi saksalaiselle Auto Bild -lehdelle.

– Olin yllättynyt siitä, ettei Mercedes edes yrittänyt piilotella sitä ja estänyt Mazepinia kellottamasta päivän kärkiaikaa. Heidän ylivoimaisuutensa on nyt täysin selvää, Marko jatkoi.

LUE MYÖS: F1-sarja mehusteli Niki Juuselan versiolla Hollywood-säveltäjän tunnusmusiikista – suomalaisselostajan ilmiömäisestä rumpucoverista maailmanlaajuinen ilmiö

Marko uskoo saksalaistallin jatkavan kärjessä myös viikon kuluttua ajettavassa Monacon osakilpailussa. Ferrarille tallipomo povaa jälleen vaikeaa kisaviikonloppua.

– Vaikka Mercedeksellä onkin pisin akseliväli, niin heidän etulyöntiasemansa siellä on vieläkin suurempi. Heidän autonsa pito on hirviömäistä, mikä on kaiken perustana Monacossa. Mekin olemme löytäneet jotain, mutta se ei vielä riitä.

– Jos Ferrari ei kykene kehittämään downforcea ja pitoa, niin luultavasti heidän sijoituksensa Monacossa on kuudes tai seitsemäs. Heidän heikkoutensa kävi hyvin ilmi Barcelonan radan viimeisellä sektorilla, mikä on hyvin samankaltainen kuin Monaco. Heillä on hyvä moottori, mutta autosta puuttuu downforcea ja äärimmäistä pitoa, Marko analysoi.

F1-kausi jatkuu Monacossa ensi viikolla. 

Tuoreimmat aiheesta

F1