Ferrarista povattiin jo ennakkoon Monacon GP:n yllättäjää. McLaren-kuski Lando Norris kertoi jopa lähettäneensä entiselle tallikaverilleen Carlos Sainzille tekstiviestin, jossa kertoi tämän voivan voittaa koko kisan. Torstain harjoitusten perusteella Ferrarin vauhti onkin kohdallaan, mutta asiantuntija-analyysien pohjalta Red Bullilla ja Mercedeksellä on vielä ässiä hihassaan.
LUE MYÖS: Protestiuhka varjostaa F1-kautta – koko alkukauden tulokset voidaan kyseenalaistaa: "Tämä ei vain ole hyväksyttävää"
LUE MYÖS: F1-vyyhti alkaa purkautua: Ferrari tunnusti vilpin, Red Bull syyttää myös Mercedestä ja Alfa Romeota
Sainz kiilasi torstain ensimmäisissä harjoituksissa toiselle sijalle, ja toisissa harjoituksissa Ferrari vei nimiinsä kaksi ensimmäistä sijaa Charles Leclercin johdolla.
Ferrarin osattiin odottaa olevan vahva hitaalla ja syheröisellä radalla, sillä tallin SF21-auto kulki komeasti jo kaksi viikkoa sitten Katalonian moottoriradan viimeisellä sektorilla, jonka profiili muistuttaa Monacon katurataa.
Formula1.comin analyysin mukaan Ferrarin vauhti on toden teolla kohdallaan mutta Red Bull ja Mercedes, tässä järjestyksessä, ovat silti niin aika-ajo- kuin kisavauhdissa punaisia autoja edellä – mutta vain niukasti.
Tämä kielii siitä, että niin Red Bullilla kuin Mercedeksellä olisi Ferraria enemmän varaa kiristää vauhtiaan; siitäkin huolimatta, että esimerkiksi Max Verstappen oli kommenttiensa perusteella jopa huolissaan Red Bullin tilanteesta. Hän sanoi Monacon-viikonlopun olevan tallille toistaiseksi kauden vaikein.
The Race -sivustolle kirjoittava Mark Hughes puolestaan kertoo havainnostaan Leclercin ja Lewis Hamiltonin parhaiden kierrosten välillä. Hughesin suorittaman GPS-analyysin pohjalta Leclercin nopeus ykkösmutkan ulostulossa oli Hamiltonia alhaisempi, mutta mäen päällä, kasinoa lähestyttäessä, lukemat olivat päinvastaiset. Ero oli Leclercin hyväksi 10 kilometriä tunnissa.
– Se on valtava ero, ja se kielii siitä, että tehoissa oli eroa, ennemmin kuin siitä, että bensakuormat olivat erilaiset, Hughes kirjoittaa.
Italiankielisen Motorsport-sivuston arvion mukaan Mercedeksellä on lauantaina varaa ottaa moottoristaan irti noin 40 hevosvoimaa enemmän kuin torstaina nähtiin.
Auto Motor und Sportin arvostettu Michael Schmidt julistaa kaikesta huolimatta, että paalupaikkataistelu käydään lauantaina kuuden auton kesken. Tehon merkitys ei ole Monacossa lainkaan niin suuri kuin monilla muilla radoilla.
– GPS-anlayysin perusteella Ferrari ja Red Bull ottivat hieman enemmän tehoja irti kuin Mercedes, mutta vaikka tämän ottaa huomioon, Ferrari on aito voittajaehdokas. Red Bullin ja Mercedeksen välillä puhutaan taas vain sadasosista ja tuhannesosista. Auton säädöt ratkaisevat, Schmidt kirjoittaa.
Jos Ferrari on mukana paalupaikkataistelussa, on se automaattisesti mukana myös voittotaistelussa. Kisavauhdilla ei Monacossa ole juurikaan väliä, sillä edellä olevalle autolle riittää ohituksen estämiseen pelkkä ajolinjalla pysyminen.
– Monte Carlossa on kyse vain lauantaista. Siksi harjoitusten parhaat kierrosajat ovat paljon merkittävämpiä kuin niin kutsutut kisasimulaatiot.