Kun Red Bull julkisti keskiviikkona uuden F1-autonsa, monet panivat nopeasti merkille, että kyseessä oli sama runko, jota F1 on esitellyt aiemmin havainnollistaessaan tulevalle kaudelle tehtyjä sääntömuutoksia. Auton sijaan eniten tuntuikin kiinnostavan ohjelmistoyhtiö Oraclen näkyvät mainokset.
LUE MYÖS: Lähde: Red Bull todella halusi tämän F1-tähden riveihinsä – nyt tuo haave meni romukoppaan
Red Bull on vaihtanut virallisen nimensä Oracle Red Bull Racingiksi, eli vielä viime vuonna pienemmällä sijoituksella mukana ollut yhdysvaltalaisyhtiö on kaudella 2022 Red Bullin nimiyhteistyökumppani.
Muutoksen myötä tässä kumppanuudessa puhutaan myös melkoisista rahasummista.
Uutistoimisto AP:n nimettömän lähteen mukaan Red Bullin ja Oraclen välisen viisivuotisen sopimuksen kokonaisarvo olisi huimat 500 miljoonaa dollaria – siis puoli miljardia!
Vuositasolla summa on 100 miljoonaa, joka asettuu sujuvasti mittasuhteisiin, kun muistaa, että talleille asetettu kulukatto on tänä vuonna 140 miljoonaa dollaria.
Sopimus on kokonaisarvoltaan yksi F1-historian suurimmista ellei jopa kaikkein suurin. Forbesin mukaan esimerkiksi Mercedeksen ja öljy-yhtiö Petronasin välisen sopimuksen arvo olisi noin 75 miljoonaa dollaria vuodessa.
Red Bullin mukaan Oraclen ohjelmistot auttoivat heitä viime kaudella suuresti. Niiden avulla talli pystyi jopa 1000-kertaistamaan strategiasimulaatioidensa määrän ja teki niistä kymmenen kertaa aiempaa tarkempia.
Tällaiset onnistumiset ovat kulukattoaikakaudella ratkaisevan tärkeitä, kun kuluja pitää saada painettua alas.