Red Bull -pomolta napakka tyrmäys F1-uudistukselle –  "Tämä on vain liian myöhäistä"

17.57828520
FIAn suunnittelemat sääntömuutokset eivät miellytä Christian Horneria.
Julkaistu 28.07.2022 11:37
Toimittajan kuva

Juhana Nyman

juhana.nyman@mtv.fi

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner varoittaa Kansainvälistä autoliittoa FIAa muuttamasta liiaksi sääntöjä tulevalle F1-kaudelle. FIA on kertonut aikeistaan kirjata sääntöihin uudistuksia, jotka muuttaisivat autojen suunnitteluprosessia melkoisesti.

Tämän vuoden F1-autot ovat kärsineet "pomppimisilmiöstä", joka on vaikuttanut erityisen paljon autojen käyttäytymiseen. Etenkin Lewis Hamiltonin ja George Russellin autot kärsivät alkukaudesta pomppimisesta, mutta talli on sittemmin saanut parannettua tilannetta.

LUE MYÖS: F1:n salattu jättikauppa paljastui – saksalainen autoyhtiö ostaa puolet Red Bullista

Kohentaakseen autojen turvallisuutta FIA on esitellyt suunnitelmia, joiden mukaan autoja muun muassa korotettaisiin ensi kaudeksi 25 millillä, jotta pomppimisesta päästäisiin.

Vuoden 2023 autojen suunnittelu on kuitenkin jo käynnissä, eikä ainakaan Red Bull -tallin päällikkö Christian Horner ole ilahtunut näin myöhäisessä vaiheessa tulevasta muutoksesta sääntöihin. Hornerin mukaan pomppimisongelmasta on jo päästy pääosin eroon.

– Kolmessa tai neljässä viime kisassa emme ole nähneet oikeastaan mitään ongelmia, joten minusta tähän pitäisi löytää maalaisjärkeen käypä ratkaisu. Ei tarvitse kirjoittaa sääntökirjaa uusiksi tässä vaiheessa vuotta. Kun ottaa huomioon kulukaton, tämä on vain liian myöhäistä, Horner sanoo GPFans.com-sivuston mukaan.

LUE MYÖS: F1-varikolta villi huhu: Sebastian Vettel virittelee radikaalia urapäätöstä?

Hornerin mukaan Red Bullin kaltaiset suuret tallit vielä selviäisivät pikaisesta muutoksesta, mutta pienemmille toimijoille olisi luvassa ongelmia.

– Uskon tämän itse asiassa olevan jopa suurempi juttu joillekin pienemmille talleille, joilla yksinkertaisesti ei olisi resursseja reagoida. Joten mitä tahansa tässä tehdään, se täytyy tehdä järkevästi.

Uudistuksissa väläytelty 25 millimetrin korotus autoon kuulostaa pieneltä, mutta Hornerin mukaan vaikutus olisi jättimäinen.

– Kun puhutaan 25 millimetrin korotuksesta lattian tasoon, puhutaan aivan uudenlaisesta aerodynaamisesta ratkaisusta.

Tuoreimmat aiheesta

F1