Red Bullin uusi F1-kausi alkoi katastrofaalisella tavalla.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton esitti yllättävän näkemyksen Mercedeksestä ja Red Bullista – Toto Wolffin sanat kävivät toteen heti kauden avauksessa
LUE MYÖS: Toto Wolff kaivaa moottorisahan esiin – Mercedes aloittaa kiireiset toimenpiteet F1-kisojen välissä
Max Verstappen ja Sergio Pérez olivat ajamassa tallille Bahrainin GP:stä hyviä pisteitä, kunnes molempien matkanteko tyssäsi aivan kilpailun lopussa; Verstappenilla kolmanneksi viimeisellä, Pérezillä koko kisan viimeisellä kierroksella.
Molempien keskeytysten syyksi epäiltiin tuoreeltaan vikaa yhdessä voimayksikön standardiosista, polttoainepumpussa. Red Bullin mukaan kyseessä oli "polttoaineensyöttöongelma", mikä sai huhut välittömästi liikkeelle.
Jotkut ehtivät jo epäillä, ettei Red Bullilla olisi ollut riittävästi polttoainetta tankissaan, mutta tallin edustaja tyrmäsi huhut Racingnews365-sivustolle.
Magneti Marellin valmistamissa polttoainepumpuissa oli ollut Sky Sports -toimittaja Ted Kravitzin mukaan ongelmia jo aiemmin. The Race -sivuston tekninen asiantuntija Mark Hughes puolestaan kertoo, että kyseessä saattoi olla uuden, tällä kaudella käyttöön otetun E10-polttoaineen ylikuumeneminen ja höyrystyminen kilpailun loppuvaiheilla.
Katastrofin perustat luotiin talvitestien jälkimmäisen viikon lopussa, kun Red Bull toi autoonsa isoja päivityksiä. Yleinen käsitys on, että Red Bull halusi tuoda päivitykset autoon mahdollisimman myöhään, jotta muilla olisi mahdollisimman vähän aikaa niiden tarkasteluun ja mahdolliseen kopiointiin.
– Uusi polttoaine käy korkeammalla lämpötilalla kuin aiemmin käytetty täysin fossiilinen polttoaine, joten kavitaatiokynnys on muuttunut. Vain ne tallit, joilla oli testeissä riittävästi aikaa tehdä täysiä kisasimulaatioita eli ajaa tankki melkein tyhjäksi, saivat tietää tämän, Hughes kirjoittaa.
– Suurin osa talleista ajoi, mutta Red Bull, jolla oli tiukempi testiohjelma kiitos viime hetkien päivitysosien, ei ajanut.