F1-sarja on vaarassa menettää suosiotaan, koska sarjassa käytettävät moottorit ovat saaneet määräävän aseman autojen suorituskyvyssä, katsoo Red Bull -tallin tekninen johtaja Adrian Newey.
MAINOS
F1-kausi C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Mercedes on ollut kuninkuusluokan hybridiaikakauden kiistaton valtias. Newey odottaa saksalaisvalmistajan voimanlähteen jatkavan myös alkavalla kaudella nokkimisjärjestyksessä ensimmäisenä.
- Mercedes on ylivoimainen kaikilla osa-alueilla: moottoritehossa, polttoaineenkulutuksessa, ajettavuudessa ja MGU-H-yksikön toiminnassa. Sitä etua ei voi kumota vain valmistamalla paremman auton, Newey kommentoi saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle.
Sarjan omistaja Liberty Media yrittää tasoittaa tulevaisuudessa tallien pelikenttää uusien moottorisääntöjen ja budjettikaton avulla. Myös tulonjako halutaan uudistaa, mutta Newey näkee tähän paremman ratkaisun.
- Se on sosialismia. Tosielämässä se toimi vain teoriatasolla, mutta rajoittakaa työkaluja. Silloin emme tarvitsisi niin paljon työntekijöitä, Newey ohjeisti.
Ensimmäisenä siirtonaan Newey kieltäisi talleilta kokonaan tuulitunnelien käytön.
- Teknisestä näkökulmasta katsottuna ne ovat dinosauruksia ja kuolevat pian muutenkin pois. Käytämme yhä enemmän simulaatioissa CFD:tä (virtauslaskenta). Silloin kilpavarustelu siirtyisi ohjelmistopuolelle, mutta voisimme käyttää vakio-ohjelmia, joissa laskutoimitusten määrä on rajoitettu. Silloin yksittäisten insinöörien kekseliäisyys ja kokemus nousisivat jälleen merkittävään rooliin, Newey visioi.