Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito sateella on vielä kohtuullinen, mutta siitäkin kuluneemman renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa vesikelillä. Uuden talvirenkaan testitulokset olivat loppuun ajettua kesärengastakin heikompia.
Renkaiden suorituskyky heikkeni sadekelitestissä odotetusti kulumisen myötä. Sen sijaan talvirenkaat yllättivät todella huonoilla tuloksilla Autonrengasliiton ja Tekniikan maailman testeissä.
– Tiedossa on aina ollut, että pehmeät kitkarenkaat eivät toimi kesällä, mutta nyt ne eivät pärjänneet uutenakaan loppuun kuluneille kesärenkaille. Tämä toistui sekä vesiliirtokokeessa että märkäjarrutuksessa, Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila kommentoi.
Sadekelitesti toteutettiin Test World Oy:n toimesta toukokuussa 2016 Nokian testikeskuksessa. Vertailtavana olivat laadukkaat kesärenkaat ja pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat uutena ja kuluneena.
Testituloksia esitellään lähemmin Tekniikan Maailman numerossa 16/2016 ja Autonrengasliiton julkaisemalla nettivideolla.
Pito pahimmillaan pikkurillin varassa
Renkaan kosketuspinta (liite 1) tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi. Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.
Renkaan vesiliirtoherkkyyttä (liite 2) mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa. Uusilla talvirenkailla vesiliirtonopeus oli 69 km/h.
Jarrutuskokeet märällä asfaltilla (liite 3) tehtiin 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla.
Kolikkotestin kautta rengasratsiaan
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta vinkkaa autoilijoita tekemään yksinkertaisen kolikkotestin.
– Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Aseta kahden euron kolikko renkaan pääuraan. Jos kolikon nikkelireunus pilkahtaa esiin, on aika harkita renkaiden uusimista.
Tämän syksyn Rengasratsia-kampanja järjestetään 12.-16. syyskuuta perinteiseen tapaan.
Yhden välivuoden jälkeen rengasratsioita järjestetään tien päällä laajasti koko maassa. Samalla kerätään seurantatietoa henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntokehityksestä. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kampanjoivat paremman rengasturvallisuuden puolesta nyt jo 20. kertaa.
Lähde: Autonrengasliitto
---
1:28