Rengaskauppiaiden myyntipuheet Moottorin puntarissa: Näin kesärenkaan ominaisuudet muuttuvat kulumisen myötä

Autoliiton Moottori-lehden kesärengastestissä selvitettiin, miten eri renkaat käyttäytyvät sekä uutena että kuluneena. Tulosten perusteella rengasmyyjien mainospuheet kuluneiden renkaiden vaarallisuudesta eivät ole tuulesta temmattuja.

Moottorin keskiviikkona 26. helmikuuta ilmestyvässä numerossa (3/2020) julkaistava kesärengastesti paljastaa merkittäviä eroja uusien ja kuluneiden renkaiden välillä. Testissä haettiin vastausta kysymykseen, jota moni autoilija pohtii kesärengaskauden kynnyksellä: Olisiko renkaat hyvä vaihtaa jo ennen lakisääteistä 1,6 millimetrin sakkorajaa?

– Houkutus jatkaa vanhoilla renkailla vielä yhden kesän ylitse on kieltämättä suuri, mutta puheissa ja rengaskauppiaiden mainosteksteissä varoitellaan kuluneen renkaan vaarallisuudesta. Me halusimme selvittää, kuinka paljon puheilla on katetta, toteaa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Etenkin vesiliirrossa isot erot

Testissä kuusi ajamalla kulutettua rengassettiä sai rinnalleen uudet vastaavat renkaat. Käytettyjen renkaiden urasyvyydet vaihtelivat 3,0–6,0 millimetrin välillä, ja uusissa renkaissa 7,2–8,3 millin välillä.

Testi osoitti, ettei kulunut rengas syrjäytä vettä läheskään samaan tapaan kuin uusi. Kulunut rengas lähti vesiliirtoon pahimmillaan yli 15 km/h alhaisemmalla nopeudella uuteen renkaaseen verrattuna.

Vesiliirron lisäksi Moottori vertaili jarrutusmatkoja sekä ajettavuutta ääritilanteissa. Tuomio oli näissäkin testeissä selvä, sillä kuluneet renkaat pidensivät pysähtymismatkaa etenkin märällä pinnalla, ja osan ajokäytös muuttui vaarallisemmaksi.

Testatut renkaat

  • Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15
  • Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15
  • Michelin CrossClimate +, koko 205/55 R16
  • Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16
  • Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18
  • Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16

Lähde: Moottori

Lue myös:

    Uusimmat