MTV Uutiset tavoitti Silja Linen viestintäjohtaja Marika Nöjdin kertomaan asiasta. Nöjd kertoo, että kiireisimmät matkustajat on saatu perille Tallink Galaxyn kyydissä jo ennen alkuperäisen laivan Silja Symphonyn aikataulun saapumisaikaa.
Tallink Silja tiedotti sunnuntaina, että Tallink Symphony -laivan evävakaimessa ilmennyt tekninen vika johti siihen, ettei laiva voinut lähteä Tukholmasta. Tallink Symphony oli matkalla Tukholmasta takaisin Helsinkiin. Laivassa oli 2100 matkustajaa. Miten matkustajat pääsevät kotiin?
MTV Uutiset tavoitti Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjdin kommentoimaan matkustajien tilannetta.
Matkustajissa oli myös pieni ryhmä korealaisia, jotka lähtivät jo illalla Galaxyn kyytiin Nöjdin mukaan.
He saapuivat eilen jo ennen Symphonyn saapumisaikaa Turkuun, Nöjd kuvailee.
Loput matkustajatkin pääsevät takaisin Suomeen vaihtoehtoisilla laivoilla.
– Turkuun suuntaava Baltic Princess on ottanut aamulla noin 700 matkustajaa kyytiinsä. Heidät kuljetetaan illalla bussikuljetuksilla Helsinkiin.
– Silja Serenade puolestaan ottaa kyytiin noin 500 matkustajaa tämän illan aikana, Nöjd tarkentaa.
Osa ruotsalaisista matkustajista ovat puolestaan palanneet Nöjdin mukaan koteihinsa.
– Kaikki matkustajat pääsevät perille, mutta toki monille matkustajille tulee myöhästymisiä, Nöjd tiivistää.
Silja Line ei ole järjestänyt lentokyytejä matkustajille, vaan kiireisimmät matkustajat järjestettiin ensimmäisiin mahdollisiin laivoihin.
Illan risteily Helsingistä Tukholmaan on myös peruttu: Helsingistä matkaan olisi lähtenyt illalla 970 matkustajaa
Silja Symphonyn tekninen vika aiheutti samalla maanantain risteilyn perumisen, koska risteily oli Symphonylla tehtävä risteily. Symphonyn maanantain risteily olisi lähtenyt tänään kello 17 Helsingin satamasta.
Nöjd kertoo, että tänä iltana Silja Symphonyn kyytiin olisi lähtenyt Suomesta 970 matkustajaa.
– Symphonin illan risteilyyn oli tulossa 800 risteilijää ja 170 reittimatkustajaa, Nöjd kuvaa.
– Lisäksi Symphonyn kyytiin olisi lähtenyt Ruotsin päästä noin 750 matkustajaa Suomeen. Näin Symphonyn risteilyvuoron peruminen käsittää yli 1700 matkustajaa, Nöjd kertoo.
Illan risteilyn matkustajia on tiedotettu asiasta.
Symphonyn teknisen vian korjaamisen aikataulusta ei vielä ole tietoa. Vikaa korjataan parhaillaan.
***
Korjaus 28.10.2019 klo 13.04:
Juttuun korjattu Tallink Siljan Oy:n viestintäjohtajan sukunimi. Tallink Siljan viestintäjohtaja on Marika Nöjd.
Korjaus 28.10.2019 klo 13.33:
Otsikkoon tarkennettu Silja Symphonyn laivatyyppi risteilyaluksesta matkustaja-autolautaksi. Silja Symphony kuljettaa myös ajoneuvoja ja rahtia, joten se luokitellaan tarkemmin matkustaja-autolautaksi.