Useat yritykset ovat lähteneet mukaan kehitystyöhön, jota voidaan pitää yhtenä historian käännekohdista.
Kilpailu itseohjautuvien robottiautojen herruudesta käy kovana. Kilpailun kärkisijoilla taistelevat Piilaakson titaanit Apple, Google, Über ja Tesla.
Boston Consulting Groupin tuoreen selvityksen mukaan juuri kyseiset yritykset on rankattu myös maailman innovatiivisimmiski yrityksiksi. Kolmen kärkeä pitävät Apple, Google ja Tesla.
Näiden teknologiajättiläisten hakeutuminen autoteollisuuteen on muuttanut koko alaa. Autonvalmistajien on maailmanlaajuisesti ryhdyttävä pohtimaan, mitä teknologian mukaantulo ylipäätään tarkoittaa koko autoteollisuudelle. Voidaankin siis puhua jopa rautatien keksimisen kaltaisesta käännekohdasta liikenteen historiassa.
– Tämä on kilpavarustelua, kertoo entinen GM johtaja ja Googlen neuvonantaja Larry Burns Atlantic-verkkosivustolle. Te tulette näkemään aivan uuden aikakauden.
Yhtiöillä omat vahvuusalueensa
Jos itseohjautuvat autot pitävät lupauksensa, ne voivat pelastaa miljoonia ihmishenkiä muutaman vuosikymmenen aikana, luoda aivan uuden teollisuuden alan ja muuttaa olennaisesti ihmisen suhdetta tilaan ja aikaan. Toiisaalta itseohjautuvat autot voivat kuitenkin loppujen lopuksi muodostua kalliiksi ostaa.
Monet ihmiset pitävät Googlea edelläkävijänä robottiautojen kilpailussa. Yhtiöllä on kokemusta tieverkkojen kartoituksesta, tekoäly osaamisesta enemmän kuin muilla toimijoilla. Lokakuussa yhtiön tietokantaan oli kirjattu jo yli kaksi miljoonaa testikilometriä. Nämä seikat eivät kuitenkaan automaattisesti tarkoita Googlen lopullista voittoa robottiautokilpailussa.
Applella on kokemusta ohjelmoinnista, mutta esimerkiksi Teslalla on sen sijaan vankkaa kokemusta autojen valmistuksesta ja myynnistä. Molemmat omaavat oman uskollisen asiakaskuntansa. Über on puolestaan robotiikan asiantuntija, jolla on lisäksi laajaa osaamista navigoinnista ja karttapalveluista.
Perinteiset autonvalmistajat mukaan kisaan?
Über ja Apple pysyvät vaitonaisina robottiautosuunnitelmistaan. Yleisesti kuitenkin tiedetään, että yritykset ovat palkanneet ammattilaisia, joilla on vahvaa osaamista automatisoitujen ajoneuvon osalta.
Wall Street Journal raportoi syyskuussa Applen kehittelevän täysin itseohjautuvaa sähköautoa vuoteen 2019 mennessä. Sähköauton kerrotaan olevan osa laajempaa kehitystyötä.
Myös perinteisemmät autonvalmistajat ovat onnistuneet pääsemään mukaan robottiautokilpailuun, mutta ne eivät vielä hitautensa takia uhkaa Applen, Googlen, Überin ja Teslan asemaa kehityksen kärjessä.
Perinteiset autonvalmistajat lähtevät ajatuksesta, että teknologian tulisi lähinnä avustaa kuljettajaa.
– Tilanne, jossa et tiedä ajatko vai et, on todella vaarallinen. Ei ole olemassa harmaata aluetta, vaan joko olet vastuussa tai et, kertoo Volvon autonomisen ajamisen kehitysohjelman johtaja Marcus Rothoff.
Ajoavustajat, kuten vakionopeudensäätimet, parantavat turvallisuutta, mutta totuttavat myös kuljettajia teknologiaan. Vaikka kehitys on hidasta, myös perinteisempien autonvalmistajien uskotaan olevan hyvää vauhtia matkalla kohti kokonaan itseohjautuvaa autoa.
Missä lopulta oikein mennään?
Olemmekin menossa juuri siinä vaiheessa, missä kaikki yritykset yrittävät kehittää teknologiaansa eteenpäin niin nopeasti kuin mahdollista. Vasta muutaman vuoden kuluttua voidaan sanoa, mitä markkinoilla tapahtuu muutaman vuoden kuluttua.
Se toimija, joka onnistuu kehittelemään robottiauton joka on luotettava, turvallinen, edullinen hyvällä GPS-kartoituksella, tulee voittamaan tämän kovan robottiautokilpailun.
Lähde: Atlantic