Kyytipalveluyritys Uber hankkii Volvolta tulevina vuosina jopa 24 000 itseajavaa robottiautoa yhtiöiden solmiman puitesopimuksen mukaan. Autot toimitettaisiin vuosina 2019-2021.
Uberin ja Volvon diili ei ole solmittu yksinoikeudella eikä se ole sitova. Hankittavien autojen määrä voi jäädä siis lopulta pienemmäksikin. Uutistoimisto Reutersin mukaan Uber rahoittaisi osan autoistaan ostamalla ne ja osan muilla rahoituskeinoilla eli jonkinlaisella velkarahoituksella.
Uber on jo aiemmin tehnyt yhteistyötä Volvo Carsin kanssa itseajavien autojen kehitystyössä. Uberin robottiautoteknologiaa on testattu Volvon XC90-katumaastureilla, jonka kanssa samanlaiselle perustalle myös Uberin tilaamat autot tulevat perustumaan. Uberin Volvo-autot ovat varustettu Uberin itsensä kehittämällä itseajamisen teknologialla.
”Teknologia valtaa autoteollisuutta, ja Volvo haluaa olla aktiivinen osa muutosta. Tavoitteemme on olla erittäin haluttu autonomisten autojen toimittaja henkilökuljetuspalveluja tarjoaville yrityksille ympäri maailmaa. Sopimus Uberin kanssa on malliesimerkki tästä strategisesta suuntauksesta”, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.
”Olemme iloisia voidessamme laajentaa yhteistyötämme Volvon kanssa. Uusi sopimus on tärkeä askel tiellä kohti laaja-alaista itseajavien autojen sarjatuotantoa”, sanoo Uberin kumppanuuspäällikkö Jeff Miller. Samalla kun Volvo toimittaa Uberille autonomiseen ajamiseen soveltuvia autoja, se käyttää niiden perustana olevaa ajoneuvoa oman itsenäisen autonomisten autojen strategian kehityksessä. Volvon ensimmäinen täysin autonominen auto on määrä esitellä vuonna 2021.”
Toistaiseksi Uber toimii alustana, joka yhdistää kyytipalveluja tarjoavat kuskit ja kyytejä kaipaavat asiakkaat. Se ei itse omista autoja, vaan kuskit ajavat omilla autoillaan, joiden kuluista he myös vastaavat. Uber maksaa kuskeille asiakkaiden kyydistä maksaman hinnan vähennettynä omalla osuudellaan.
Uberille itseajavat robottiautot ovat elintärkeä osa tulevaisuutta. Visioissa oman auton omistamisen tarve katoaa jatkossa yhä suuremmalta osalta ihmisiä, kun kuskien aiheuttamien henkilöstökulujen kadotessa robottiautojen myötä kyytipalveluiden tarjoamat kyydit halpenevat huomattavasti.
Uberin vuosi on ollut skandaaleja täynnä, mutta toimitusjohtajan vaihtumisen jälkeen tilanne on ainakin osittain rauhoittunut. Itseajavien autojen kehityksen osalta Uberin arvioidaan tulevan monien muiden perässä, ja sen tekemä merkittävä 680 miljoonan dollarin osakkeilla maksettu Otto-yritysosto on jäänyt Googlen sisaryhtiön Waymon oikeusjutun pyörteisiin. Otton perusti entinen Googlen robottiautokehittäjä Anthony Levandowski, jonka väitetään vieneen entiseltä työntekijältään 14 000 asiakirjaa ja käytännössä kopioineen sen teknologian Otton, ja täten myöhemmin Uberin, käyttöön.
Käytännössä kaikki merkittävät autonvalmistajat kehittävät omilla tahoillaan robottiautoja ja ovat myös solmineet lukuisia kumppanuuksia startup-yhtiöiden kanssa.