Hallitus on saanut valmiiksi ehdotuksensa romutuspalkkiosta vähäpäästöisemmän auton hankintaa varten.
Hallituksen esityksessä tuettaisiin 1 000 eurolla sellaisen bensa- tai dieselkäyttöisen henkilöauton hankintaa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohti. Romutuspalkkiota myönnettäisiin ensi vuoden alusta elokuun loppuun asti.
Vuonna 2015 palkkion sai, kun romutti yli 10 vuotta vanhan auton ja osti samalla uuden, jonka päästöt olivat enintään 120 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohti.
– Päästöjen raja-arvo hankittavalle uudelle autolle on asetettu silmälläpitäen vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilusta saatuja kokemuksia sekä EU:n autonvalmistajille vuodelle 2020 asettamaa raja-arvoa. Kaasuautojen ja ladattavien hybridien hankintaa tuetaan liikenteen uusien teknologioiden käyttöönoton vauhdittamiseksi ja kotimaisten polttoaineiden käytön mahdollistamiseksi, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotteessa.
Etanoli-, kaasu- ja ladattavien hybridiautojen hankintaan saisi romutuspalkkiota 2 000 euroa. Niiden kohdalla ei sovellettaisi hiilidioksidipäästörajaa, vaan tuen saamisen edellytys olisi etanolin tai metaanin käyttömahdollisuus autossa. Ladattavan hybridisähköauton akkuja voi ladata sähköverkossa.
Hallitus arvioi, että romutuspalkkion avulla myydään 7 400 uutta henkilöautoa, joista 3 300 olisi autoja, joita ei olisi ostettu ilman palkkiota.
Palkkiota varten on varattu kahdeksan miljoonaa euroa valtion varoista syksyn budjettiriihessä.
Hallitus esittää autoalalle mahdollisuutta osallistua romutuspalkkioon haluamallaan summalla tai uuden auton hinnanalennuksella.
***
1:57