Roosa nauha -keräys starttasi – jäävätkö miesten syövät pinkkien nauhojen varjoon?

Tänään alkoi jokavuotinen Roosa nauha -keräys, jonka avulla kerätään varoja rintasyöpätutkimuksen hyväksi. Naisille suunnatun kampanjan ei ole tarkoitus sivuuttaa miehiä, muistuttaa Syöpäjärjestöjen viestintä- ja varainhankintajohtaja Helena Hulkko.

VIDEO: Miksi rintasyöpää ei seulota nuoremmilta naisilta? Asiantuntijalääkäri vastaa kysymyksiin rintasyövästä.

Viime vuonna Roosa nauha -keräys tuotti ennätykselliset 2 miljoonaa euroa. Kerätyt varat ohjataan naisten syöpien tutkimiseen ja hoitoon, mutta kampanjan tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta muistakin syövistä, muistuttaa Helena Hulkko.

Roosa nauha -keräys on toiminut vuodesta 2003. Kampanjan tarkoituksena on lisätä rintasyöpätietoisuutta, rohkaista naisia rintasyöpäseulontoihin sekä kerätä varoja syöpätutkijoille.

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä, johon lähes joka kahdeksas nainen sairastuu elämänsä aikana. Suomessa rintasyöpään menehtyy vuosittain yli 800 naista noin 5000 sairastuneesta. Rintasyövän ennuste on jatkuvasti parantunut, kun syöpä todetaan aiempaa aikaisemmin ja hoitomenetelmät ovat parantuneet. Kuolleisuutta on vähentänyt merkittävästi rintasyövän maksuton seulontaohjelma, johon kutsutaan 50–69-vuotiaat naiset kahden vuoden välein.

Roosa nauha -keräys on Syöpäsäätiön kampanja. Syöpäsäätiölle annetut, muut kuin Roosa nauha -keräykseen liittyvät lahjoitukset ovat merkittäviä syöpien tutkimuksen ja hoidon kannalta. Näistä lahjoituksista myönnetään apurahoja myös miesten syöpien tutkimiseen.

– Meille on sydämen asia, että esimerkiksi myös eturauhassyöpään saadaan parempi diagnosointi ja pystytään erottamaan aggressiiviset ja kiltit (syövät) toisistaan, Hulkko sanoo.

Resurssit eivät riitä kahteen peräkkäiseen kampanjaan

Tällä hetkellä miehille ei ole suunnattu Roosa nauha -keräyksen kaltaista kampanjaa – viime vuonna Movember-kampanja jäi ilman yhteistyökumppania. Hulkko valittelee, että Roosa nauha -kampanjatiimin resurssit eivät riitä toiseen suurkeräykseen peräkkäisinä kuukausina. 

– Viestiminen lahjoitusten tarpeesta pitää kiireisenä. Pitää ihan juosta, että pysyy paikoillaan.

Keväisin Syöpäjärjestö järjestää toisen yleisen suurkeräyksen.

Roosa nauha -keräys herättää myönteisiä mielikuvia

Tuoreen tutkimuksen mukaan Roosa nauha -keräys on suomalaisten mielikuvissa kaikkein mieluisin lahjoituskohde. Myös yritykset ovat innostuneet asiasta. Hulkko kertoo, että yritykset ottavat yhä enemmän itse yhteyttä kampanjatiimiin.

– Voi sanoa, että tämä on keräys, johon yritykset haluavat. Tulee kyselyitä ja ideoita.

Yritykset ovatkin tärkeä osa Roosa nauha -keräystä, sillä ne myyvät vaaleanpunaisia silkkinauhoja pyytämättä työstään maksua.

Kolme euroa maksavat Roosa nauhat muodostivat vuonna 2017 puolet keräyksen kahden miljoonan euron tuotoista. Tuotot ohjattiin syöpätutkijoille ja sairastuneiden tukemiseen tarkoitetuille syöpäyhdistyksille.

Tänä vuonna Roosa nauhan on suunnitellut muusikko Anna Puu. Vaaleanpunaisia nauhoja voi ostaa muun muassa S- ja K-ryhmien liikkeistä, Lindex-myymälöistä sekä Neste-huoltoasemilta.

Lue myös:

    Uusimmat