Suomalaisten kauppaketjujen hintasota on huomattu Kiinassakin.
Hintakilpailua analysoidaan Kiinan kommunistisen puolueen alaisuudessa toimivan uutistoimisto Xinhuan englanninkielisillä nettisivuilla.
Uutistoimisto luonnehti Helsinkiin päivätyssä uutisessaan Suomen taloutta pysähtyneeksi. Sen mukaan laskemalla hintoja suomalaiskauppiaat tunnustavat, että ostovoimaa ei enää ole kolmen taantumavuoden jälkeen.
Yliopistonlehtori Ulla Lehmijoki Helsingin yliopistosta vakuuttaa kuitenkin uutistoimiston haastattelussa, että kuluttajien ostovoima on pysynyt Suomessa ennallaan huolimatta talouden taantumasta. Työttömyys tai pelko työttömyydestä sen sijaan vaikuttavat kulutuskäyttäytymiseen.
– Se, mikä on muuttunut, on säästäminen. Kun tulevaisuuden odotukset ovat pessimistiset, kuluttajat säästävät enemmän ja kuluttavat vähemmän.
Lehmijoki uskoo ruuan hintasodan lisäävän kulutusta.