Ruotsi hankkii ilmavoimiensa käyttöön kaikkiaan 90 Mercedes-Benzin G-sarjan ajoneuvoa.
Ruotsin ilmavoimat ryhtyy korvaamaan ikääntyneitä lentokenttäajoneuvojaan tuoreemmilla.
Uudet ajoneuvot ovat Mercedes-Benzin G 300 6x6 -maastureita, joita maan asevoimat on käyttänyt aiemmin myös muissa tehtävissä.
Nyt tilattuja G-sarjalaisia tullaan käyttämään lentokentillä niin lentokoneiden ja helikoptereiden kuin muunkin kaluston siirtämiseen paikasta toiseen.
– Nykyiset lentokenttäajoneuvot ovat toimintakykyisiä ja ne tarkistetaan vuosittain. Ne ovat kuitenkin vanhoja ja kuluneita, koska ne ovat olleet ilmavoimien työjuhtina vuosikymmeniä, kertoo everstiluutnantti Mats Levin.
Uusien ajoneuvojen odotetaan pysyvän käytössä vähintään 15 vuotta. Niiden käyttöikää voidaan pidentää myöhemmin tehtävillä päivityksillä.
Suomi tilasi samoja autoja vuonna 2015
Ruotsin puolustusvoimissa nämä kuusipyöräiset saksalaismaasturit tunnetaan myös nimellä TGB15, Terrängbil 15. Käytössä on myös G 300:n nelipyöräisiä malleja (TGB14).
Sen konepellin alta löytyy 3,0-litrainen dieselkutonen, joka tuottaa 184 hevosvoimaa. Panssaroitu G 300 6x6 painaa noin 4,5 tonnia ja kykenee vetämään jopa 17-tonnista kuormaa.
G 300 -maastureita on käytössä Suomenkin puolustusvoimilla sekä neli- että kuusipyöräisenä versiona. Vuonna 2015 hankittuja autoja käytetään kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä.
Ruotsalaisen NyTeknik-julkaisun mukaan kaupan arvo on noin 200 miljoonaa kruunua eli vajaat 19 miljoonaa euroa. Autot toimitetaan pääosin vuosina 2021–2023.
Länsinaapurin maasturihankinnoista kertoi ensimmäisenä Autotoday.
Lähde: Ruotsin puolustusvoimat, Puolustusvoimat, NyTeknik