Ministerit saavat tänä vuonna uudet edustusautot. Ministereitä kyyditään vastaisuudessa neliveto-Bemareilla, joissa ovat muun muassa automaattivaihteet ja 218 hevosvoimaa.
Valtioneuvoston kanslia hankkii tänä vuonna kaikkiaan 13 uutta autoa. Niistä 8 tulee ministereiden käyttöön. Ministerikyydit hoituvat jatkossa tummilla 66 000 euroa maksavilla BMW 525 d xDrive -autoilla. Asiasta uutisoivat muun muassa Lännen Median lehdet ja Iltasanomat.
Valtioneuvoston kanslian kuljetuspäällikkö Tomi Ahlholm kertoo MTV Uutisille, että ministerillä ei ole pääministeriä lukuun ottamatta vastaisuudessakaan omaa autoa ja kuljettajaa.
Ministereiden ei tarvitse kuitenkaan ajaa autoa itse. Valtioneuvoston kanslialla on kaikkiaan 32 kuljettajaa, joista osalla on aiempaa taustaa turvallisuusalalta. Kuljettajilta vaaditaan C-kortti.
Pääministeriä kyyditään Mersulla
Pääministerin auto on muista poiketen Mercedes-Benzin S-sarjaa, joka on hiukan kalliimpi kuin uudet BMW:t. Lisäksi puolustus- ja sisäministeriö huolehtivat omien ministeriensä kuljetuksista.
Ministereiden autohankinnat tehdään Ahlholmin mukaan virkamiesvalmisteluna. Ministerit saavat kuitenkin olla mukana koeajoissa ja kertoa virkamiehille omat toiveensa ja mielipiteensä.
Valtioneuvoston kansia hankkii henkilöautojen lisäksi ministerikäyttöön kaksi pikkubussia ja pakettiautoa sekä yhden kylmäauton.
– Valtioneuvoston kanslialla on edustustiloja, ja kylmäautolla kuljetetaan elintarvikkeita edustustilojen keittiöille. Pakettiautoilla hoidetaan puolestaan erilaisia tavarakuljetuksia, Ahlholm selvittää.
MInisteriauton on oltava turvallinen
Viime vuosina ministereitä on kyyditty Audeilla ja Mersuilla. Nyt kaikki ministereille hankitut ajopelit ovat BMW:n 500-sarjaisia autoja.
Uudet Bemarit ovat diesel-käyttöisiä, automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Ahlholm kertoo, että autossa on lisäksi erilaista aktiivista ja passiivista turvatekniikkaa.
– Autossa on esimerkiksi tehokkaat ajovalot ja ajovakaudenhallintajärjestelmiä. Huomioon on otettu myös kuljettajan ajoergonomia, johon liittyvät muun muassa penkkivalinnat. Yksi tärkeä valintakriteeri on ollut kestävä kehitys. Pyrimme siihen, että uusilla hankinnoilla vähennetään valtioneuvoston kanslian autojen aiheuttamaa hiilidioksidipäästöpottia edellisiin hankintoihin nähden.
Kansliassa on sitä mukaa seurattu tarkkaan päästöhuijausuutisointia.
– Meillä on lisäksi oma päästöseuranta. Katsomme puolivuosittain muun muassa sen, minkä verran autoilla on ajettu ja mitkä ovat niiden keskikulutukset.
Neliveto ei juutu hankeen eikä mutaan
Ahlholm ei kerro julkisuuteen sitä, ovatko autojen ikkunat luodinkestäviä tai onko autoissa muita tavallisista autoista poikkeavia turvaratkaisuja.
Sitäkään Ahlholm ei kerro, millaisia matkoja ministeriautoilla tehdään.
– Sitä en lähde kommentoimaan.
Nelivetoisia autot ovat siksi, että autoilla on päästävä paikkaan kuin paikkaan kelistä riippumatta.
– Se on meidän osaltamme varautumista. Autot kulkevat 24/7 läpi vuoden kaikissa keleissä ja säissä.
Valtioneuvoston automäärä vähenee
Ahlholm kertoo, että valtioneuvoston autohankinnoissa on pystytty viime vuosina säästämään.
Uusia hankintoja säätelee vuonna 2015 tehty organisaatiouudistus, jonka yhteydessä eri ministeriöiden kuljettajat ja autot siirtyivät valtioneuvoston hallintoyksikköön.
– Meillä oli vuosi sitten yhteensä 60 autoa. Sen jälkeen olemme esimerkiksi lisänneet pakettiautojen yhteiskäyttöä. Sitä mukaa ajoneuvojen määrää on saatu vähennetyksi vuodessa kymmenellä. Toisaalta henkilökuljetukseen käytetyistä autoista kaikkia ei myydä. Sen sijaan mietimme, olisiko niille käyttöä vielä valtioneuvoston hallintoyksikön sisällä. Silläkin on saatu säästöjä.
Kiinnostaisiko ministeriauto?
Uusista ministeriautoista neljä on saapunut valtioneuvoston kansiaan tällä viikolla, yksi tulee ensi kuussa ja loput syksyn aikana.
Osa kanslian vanhoista autoista myydään eteenpäin uusien saavuttua. Viime vuosina vanhat autot on myyty autoliikkeille.
– Pyydämme tarjouksen 5 autoliikkeeltä, ja kaupat tehdään tarjousten perusteella.
Nyt myytävät autot ovat vuosimallin 2008 Audeja. Ahlholm myöntää, että uutta ostajaa ministeriautostatus voi houkutella.
– Markkinat ratkaisevat hinnan, Ahlholm toteaa.
Ministeriauto menee vaihtoon keskimäärin viidessä vuodessa-Valtioneuvoston uudet autot ovat koriltaan sedan-mallisia BMW 525d A xDriveja. Valtioneuvoston ei tarvitse maksaa niistä arvonlisäveroa. Yksi auto maksaa valtioneuvostolle on noin 66 000 euroa. Väriltään autot ovat tummia. -Kyseisessä BMW:n mallissa on 218 hevosvoimaa. Sen yhdistetty kulutus on 5,1 litraa sadalla kilometrillä. Autojen moottorit ovat kaksilitraisia. Autot ovat automaattivaihteisia, ja niiden käyttövoima on diesel. -Valtioneuvoston kanslian ajoneuvohankintoja sitoo Suomen valtion omistaman yhteishankintayhtiön Hanselin puitesopimus. Sopimuksessa ovat valmiiksi kilpailutetut ajoneuvoluokat ja autovalikoima. BMW:n lisäksi mahdollisia muita merkkejä olisivat olleet muun muassa Mercedes-Benz, Jaguar, Volvo ja Ford. -Ministeriautot vaihdetaan keskimäärin 5 vuoden välein, kun niillä on ajettu noin 150 000–200 000 kilometriä. -Aiemmin ministerejä on kyyditty muun muassa vuosimalliltaan 2012–2014 Mercedes-Benzin E-sarjan autoilla sekä vuosimallien 2008–2011 A6-mallin Audeilla. Niistä osa myydään tänä vuonna. |