Ruotsin hallitus aikoo lopettaa fossiilisten polttoaineiden myynnin kokonaan. Asiasta kertoo ruotsalainen Ny teknik (NT) -lehti, joka on julkaissut uutistoimisto TT:n jutun aiheesta.
NT:n julkaisemassa artikkelissa finanssimarkkina- ja asuntoministeri Per Bolund ei halua vielä arvioida tarkkaa vuosilukua, mutta aika tarvittavalle päätökselle on hänen mukaansa kypsä.
Ruotsissa päätettiin jo aiemmin, että maassa ei myydä enää ollenkaan bensa- tai dieselkäyttöisiä autoja vuodesta 2030 alkaen.
Ministeri Bolundin mukaan maassa tarvitaan kovempia otteita, jotta tavoitteeksi asetettu kotimaisten liikennepäästöjen 70 prosentin vähennykset toteutuvat seuraavan kymmenen vuoden aikana.
– Tulevaisuuden kannalta tämä on ilmeisin tarpeellisista päätöksistä. Nykyään harva kärsii lämmitysöljyn puutteesta, mutta lapsuudessani se oli olennainen osa ruotsalaista energiateollisuutta, Bolund toteaa.
Ei yhtä ratkaisua
Liikenne kattaa kolmanneksen Ruotsin hiilidioksidipäästöistä ja sitä pidetään kriittisimpänä osa-alueena maan ilmastotavoitteiden kannalta. Tilastoon sisältyvät autokannan päästöjen lisäksi myös esimerkiksi kuljetukseen tarvittavien kuorma-autojen sekä myös työ-, kuten metsäkoneiden päästöt.
Bolundin mukaan ongelmaan ei ole yhtä ainoaa ratkaisua, vaan tarvitaan useita päätöksiä samanaikaisesti. Katseet ovat kääntyneet uuden teknologian, sähköistymisen sekä esimerkiksi uudenlaisten metsä- ja maataloudesta kehitettävien polttoaineiden suuntaan. Kaupungeissa kannustetaan lisäksi pyöräilyyn ja julkisten liikennevälineiden käyttämiseen.
– Tarvitsemme enemmän sähkökäyttöisiä ja ladattavia hybridiautoja, jotka eivät ole riippuvaisia fossiilisista polttoaineista, Bolund kertoo.
Painetta EU:n suuntaan
Ruotsin hallitus, maan keskusta- sekä liberaalipuolue ovat jo sopineet, että he haluavat lopettaa uusien bensa- ja dieselkäyttöisten autojen myynnin vuodesta 2030 alkaen.
Ongelman ytimessä vain on, että suunniteltu autojen myyntikielto sekä fossiilisista polttoaineista luopumisen aikataulu vaatii Euroopan komission hyväksynnän. Tästä syystä Ruotsin hallituksen täytyy ajaa vastaavia kieltoja koko EU:n alueelle.
Bolundin mukaan myönteistä puhetta on kuultu yksittäisten jäsenmaiden suunnalta mutta myös Euroopan komissiosta.
Ruotsin liikenneministeriö julkaisee ehdotuksensa asiasta vuoden 2021 helmikuun alussa.
Asiasta uutisoi Suomessa Uusi Suomi.