Kilpa-ajaja Jyrki Järvilehto palaa toukokuun tapahtumiin. Formula ykkösissäkin ajanut Järvilehto loukkaantui kartingkisoissa Vantaalla.
Hänen mielestään tapauksessa ei ollut mitään kummallista.
- Se kohta, jossa ajoin ulos, on nopea paikka, ja nämä tällaiset tilanteet ovat osa kilpailemista ja moottoriurheilua, Järvilehto sanoo Karting SM:n tiedotteessa.
- Jokainen Vantaan-radalla ajanut kuljettaja tietää, että se on hankala paikka. On syytä huomioida, että rysäyksiä on sattunut monilla F1-radoillakin, ja sen jälkeen niille on tehty parannuksia. Aina uusilla radoilla on synnytystuskia, ja niistä pitää sitten ottaa oppia ja mennä eteenpäin. Kyllä tässä on enemmän ollut sensaatiohakuista lööppitehtailua kuin oikeaa uutisointia. Se oli puhdas kilpailutilanne, eikä siinä ollut mitään sen kummempaa.
2:19
Järvilehto peräänkuuluttaa sitä, että turvallisuudesta pidetään huolta ammattimaisesti niin meillä kuin maailmalla. Samalla on myös tärkeää kehittää ja viedä turvallisuusasioita jatkuvasti eteenpäin.
- Vantaan-rata ei missään nimessä ole poikkeavan vaarallinen rata, vaan jokaiselta radalta löytyy varmasti paikkoja, joissa voi sattua ja tapahtua. Se on osa tätä lajia, ja mitään rataa ei voi tehdä 100-prosenttisen turvalliseksi. On erittäin hyvä, että tapaus selvitettiin TUKESin osalta perin pohjin, ja nyt kaikki tietävät tilanteen. Aina on varaa oppia ja parantaa toimintaa, Järvilehto toteaa.
"Reunaviivan ylittäminen kielletty"
Karting SM -sarjan avausosakilpailu toukokuun lopulla Vantaalla jouduttiin keskeyttämään turvallisuussyistä, kun radalla oli tapahtunut kilvanajotilanteissa sattuneita ulosajoja.
Rata oli tarkastettu asianmukaisesti ennen SM-osakilpailua. Tarkastuksessa havaitut, korjausta vaatineet toimet oli tehty ennen kilpailua. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES on tutkinut tapauksen osana viranomaistyötään. TUKES toteaa raportissaan ulosajoon viitaten, että ”kuljettaja on ylittänyt yhtenäisen valkoisen viivan lajisääntöjen vastaisesti sekä turva-alueen kokonaisuudessaan ennen kosketusta suojavalliin”.
Kilpailun virallisessa lisämääräyksessä oli erikseen etukäteen todettu, että onnettomuuspaikalla eli ”niin kutsutun kalliosuoran ja sitä edeltävän kaarteen jättöpuolen ja koko suoran vasemman reunaviivan ylittäminen on kielletty”.
Lisäksi TUKES toteaa, että ”onnettomuuteen eivät ole vaikuttaneet alustan kunto tai olosuhteet. On kuitenkin mahdollista, että kuuma rengas hidastuu kylmää enemmän koskiessaan suojavallin kuljetinhihnaan. Käytetty kalusto on ollut kunnossa, sekä kuljettaja tunnetaan kansainvälisesti kokeneena ajajana”.
Kuljetinhihnalla tarkoitetaan leveää kumimattoa, jolla rengaskeot sidotaan toisiinsa yhtenäiseksi valliksi. Loppulausunnossaan TUKES toteaa, että ”onnettomuus on ilmeisesti johtunut kuljettajan ajovirheestä sekä mahdollisesta tulkinnanvaraisuudesta lajisäännön noudattamisesta kilpailussa, koskien valkoisen viivan ylittämistä”.
Lähde: Karting SM:n tiedote